Beskrivningen av huset på Karlssons äng är missvisande
Även om så inte fallet så kan man få det intrycket av rubriken. Flera har ställt frågor och tolkat det på det sättet. Därför blir det väldigt missvisande. Barometern väljer också att spetsa till det genom att kalla detta för ”jättehuset”. Höjderna längs de flerbostadshus som detaljplanen medger varierar mellan 3 till 5 våningar. Kopplat till detaljplanen finns också ett gestaltningsprogram som beskriver de riktlinjer som byggaktörer har att förhålla sig till. Illustrationer, detaljplanen och gestaltningsprogrammet visar bland annat:
* Det kommer ej att bli något sammanhållen byggnad utan släpp mellan huskropparna. Barometerns beskrivning av ett 100 meter långt hus är därför missvisande. Detta kommer att regleras när kommunen säljer marken samt behandlar bygglovet.
* Ut mot Norra Vägen är det en del som är prickmark vilket innebär att man ej kan bygga direkt inpå vägen. De halvoffentliga ytorna mellan entréer och cykelväg ska vara inbjudande och försedda med trädplaneringar, rabatter och sittmöjligheter enligt gestaltningsprogramet.
Barometern tycker också i sin artikel att huset kommer att sticka ut i förhållande till annan bebyggelse samt att ”industriområdet på andra sidan vägen inte plockar upp estetiken”. Det må Barometern tycka. Men faktum är att det inom samma område planeras flera hyres- och bostadsrättshus som blandas med enskilda villatomter. I området planeras också för en förskola samt en ny modern lekplats. Området planeras alltså med blandad bebyggelse, precis som vi gör i alla nya stadsdelar. Detta görs för att motverka segregation samt att få områden som attraherar både barnfamiljer, ensamstående och äldre. Det är det som är modern stadsplanering.
Vi väljer också att bygga vid lägen där vi har effektiv kollektivtrafik. Den mest frekventa busslinjen i hela länet går längs Norra Vägen. Det är klimatsmart planering. Att bygga nära trafikerade vägar och ta hänsyn till bullerproblematik är snarare regel än undantag när man förtätar en stad. Länsstyrelsen har också konstaterat i sitt samrådssvar att det finns förutsättningar att klara bullerkrav. Med dagens byggteknik går det att få bostäder med tillgång till en bra boendemiljö både inomhus och utomhus. Det finns det flera bra exempel på i Kalmar.
Mattias Adolfson (S)
Ordförande Samhällsbyggnadsnämnden, Kalmar kommun
Barometern svarar:
Mattias Adolfson kritiserar oss för något vi faktiskt inte skrivit. Han menar att läsaren av förstasidan ”kan få intrycket att det planeras ett 100 meter högt hus” när det i själva verket står ”upp till 100 meter långt flervåningshus”.
Vi måste ju trots allt utgå från att våra läsare faktiskt läser vad som står.
I texten på insidan, under rubriken ”100 meter långt hus kan byggas intill Norra vägen”, framgår tydligt att detaljplanen tillåter ett 100 meter långt hus, men vi skriver också: ”Det som stadsplanerarna tänkt sig här är i första hand två stora hus, vardera 50 meter långa.” Längre ner i texten kan man också läsa: ”Men att planen medger ett sammanhållet hus på 100 meter betyder inte att det byggs på det sättet. Hur det kommer att gestalta sig står inte klart förrän ett bygglov är antaget”.
Med andra ord: Den som verkligen läser texten kan få flera olika intryck.
På en punkt kunde vi varit tydligare. Vi skriver att bostäderna är inritade ”helt intill vägen”, vilket kan tolkas felaktigt. För precis som planarkitekt Birgit Endom säger i texten planeras en gång- och cykelväg mellan huset och vägen.
Anders Enström
Ansvarig utgivare Barometern-OT