Sammy med på skräckflight till Miami: ”Folk börjar skrika och bli rädda”
Sammy Solstad Hansson, från Långemåla i Högsby, var tillsammans med sin amerikanska fru med på den Miami-flight från Stockholm som sent på torsdagskvällen tvingades vända tillbaka till Köpenhamn. Flighten, med drygt 250 passagerare, avbröts när SAS-planet befann sig mellan Grönland och Kanada.
– När vi är över Grönland väcker min fru mig och säger att det skakar väldigt mycket. Jag tänker att det alltid brukar vara så, men så börjar det skaka ännu mer, och lite till, och det blir ganska illa. Folk börjar skrika och bli rädda.
Sammy Solstad Hansson driver en Youtubekanal och tar därför upp sin mobil och börjar filma.
– Det är då planet bara störtdyker, precis i den sekunden. Mannen till höger om mig har bälte på sig men inte hela vägen, så han flyger upp och slår i huvudet och blir halvt medvetslös och vet inte riktigt var han är. Hans fru, som sitter till höger om honom, flyger hela vägen upp i taket i mittgången. Hon slår i huvudet först och eftersom det är sådant tryck slår hon i fötterna också. Sedan trillar hon ner igen och blir liggande.
Här saknas innehåll
Sammy berättar att han skriker på mannen att han måste hjälpa sin fru. Men mannen, som är groggy efter smällen mot huvudet, reagerar inte.
– Då dör motorerna på planet och allt blir tvärtyst. Då började man bli lite orolig, säger Sammy som oroar sig för kvinnan som ligger i gången en bit bort.
– Jag känner att vi måste ha upp henne. Jag knäpper av mig, springer över dit, lyfter upp henne i sätet, spänner fast henne och springer tillbaka till min plats och knäpper in mig. Som tur var var det ingen turbulens under de här sekunderna.
När Sammy är tillbaka på sin plats tittar han på bildskärmen som finns i sätet framför honom där man i realtid kan följa resan. Han ser att planet har tappat drygt 900 höjdmeter.
– Då kände jag ”det här är inte bra – det här går jättefort.” Men då hoppar motorerna plötsligt igång igen och planet sticker iväg lite, säger Sammy och fortsätter:
– Folk skriker fortfarande och alla gråter. Personligen är jag ganska lugn och tänker ”är det din dag är det din dag”. Man kan bli överkörd på vägen till jobbet.
Kort därpå börjar planet att svänga och i högtalarna meddelar en av piloterna att man inte kommer nödlanda i Kanada utan att planet ska tillbaka till Skandinavien.
– För mig är det nu det blir jobbigt och det är nu den värsta paniken kommer hos folk. ”Nu ska vi flyga fem timmar med ett trasigt flygplan som precis har dött i luften och tappat en massa höjd. Vi ska sitta här och hoppas att vi inte dör i stället för att nödlanda och få ut alla som har panik och se till att kvinnan som flugit upp i taket får träffa en läkare”, säger Sammy Solstad Hansson, som försöker övertala kabinpersonalen om att planet måste nödlanda.
Planerna ändras dock inte och planet vänder tillbaka till Kastrup i Köpenhamn. Resan går bra och passagerarna lotsas till ett hotell där de får övernatta.
När Barometern-OT får tag i Sammy är det fredag förmiddag och han har inte fått någon sömn. Han berättar att flera svenska och utländska medier har hört av sig och att han och hans fru är inbokade på en ny SAS-flight till USA på eftermiddagen.
– Jag är ganska lugn, men det här blir sista gången som jag kommer att flyga med SAS. I mitt och alla andra passagerares perspektiv valde de att chansa att få hem flygplanet i stället för att värna resenärerna. De valde pengarna före folket. Så kan det inte få fungera när man har ansvar över andra människors liv.
När Sammy och hans fru skulle checka in på hotellet i Köpenhamn träffade de kvinnan som han hade hjälpt på planet.
– Hon klappade mig på axeln och tackade för hjälpen. Hon sa att hon var lite stel i nacken och blåslagen uppe på huvudet.
SAS flygsäkerhetschef Anders Åkerberg säger i en intervju med TT att det aldrig var någon fara för de drygt 250 passagerarna.
– Det här flyget kom in i kraftig turbulens över Grönland. Och det förstår vi är en väldigt omskakande upplevelse och vi förstår att folk har blivit både rädda och skrämda, säger han till TT.
Att planet gick ner till en lägre höjd ska ha varit en kontrollerad manöver för att ta sig ur turbulensen. SAS ska ha följt alla sina rutiner.
– Men det här kan ju kännas väldigt dramatiskt också, eftersom flygplanet samtidigt rör sig hit och dit, säger Anders Åkerberg.
Att planet vände om mot Kastrup ska bero på regelverket. Efter en sådan här händelse måste planet inspekteras och i Köpenhamn har SAS teknisk kompetens och en hangar.
På fredagseftermiddagen inspekterades planet fortfarande.
”De valde pengarna före folket. Så kan det inte få fungera när man har ansvar över andra människors liv.”Sammy Solstad Hansson