Många osäkra kring parkeringsregler: ”Systemet behöver förenklas”
Det behöver bli lättare att göra rätt när man parkerar. Det menar Riksförbundet M Sverige som tycker att skyltning kan vara otydlig och ibland vilseledande. Det innebär att många hör av sig till dem efter att ha fått felaktiga parkeringsböter. Något som kan vara svårt att få upprättelse för, enligt förbundet.
– Vi får ofta samtal från personer som tycker det är svårt att få överblick och inte förstår processen. För det första behöver man ju känna till de allmänna reglerna i trafikförordningen, som inte är skyltade. Sedan kan otydliga parkeringsskyltar få konsekvensen att man får en felparkeringsavgift eller kontrollavgift – då tycker jag att man ska bestrida detta. Säga att den här skyltningen inte är tydlig, säger Olle Haglund som är jurist på förbundet.
Utöver generella grundregler är det upp till varje kommun att reglera parkering på sina gator genom lokala trafikföreskrifter. Grundskylten är det blå ”P-märket”, formellt med benämningen E19, som anger att man får parkera i högst 24 timmar i följd, förutom dag före sön- och helgdag. Denna kan förses med olika tillägg och det är bland annat här det ibland kan bli krångligt att förstå vad sådana egentligen innebär.
Vanligaste P-missarna
De fyra vanligaste misstagen som bilister gör och får böter för, enligt M Sverige:
1. Felparkering på markerade platser: Många bilister parkerar sina bilar på platser där det finns tydliga skyltar som förbjuder parkering. Detta kan vara i parkeringsförbudszoner, lastzoner eller på platser reserverade för specifika ändamål, såsom handikapparkeringar utan giltigt tillstånd. Det är dock också förekommande att skyltningen är otydlig samt ibland vilseledande.
2. Överskridande av tillåten parkeringstid: Ett vanligt misstag är att bilförare inte följer tidsbegränsningarna på parkeringsplatser. De kan parkera för länge på en plats med tidsbegränsad parkering eller inte betala för tillräckligt med tid, så att tiden löper ut vid betalparkeringar. I det senare fallet är det bättre att boka parkering för längre tid än vad du planerat att stå, tipsar förbundet. Betalar du med app eller kort går det ofta går att avbryta parkeringen i förtid och då betalar du bara för tiden du faktiskt parkerat.
3. Felaktig hantering, utebliven betalning eller miss vid användande av parkeringsskiva eller parkeringsautomat: I många svenska kommuner krävs användning av parkeringsskiva för att markera när parkeringen började. Vanliga misstag inkluderar att förare inte placerar skivan på rätt sätt, glömmer att använda den, eller ställer in fel tid. Automatiska parkeringsskivor kan få slut på batteri, vilket leder till avgifter. Problem med parkeringsautomater, där föraren tror att avgiften är betald men automaten inte fungerar korrekt, förekommer också. En hel del bilister har haft problem med att zonangivelse i appen inte stämmer med den zonkod som anges vid skyltning på parkeringen.
4. Parkering i strid med lokal trafikföreskrift utfärdad av kommun eller länsstyrelse: Detta inkluderar att parkera på trottoarer, för nära övergångsställen eller på andra platser där det enligt lokal trafikföreskrift är förbjudet att parkera. Många förare missar dessa föreskrifter eller ignorerar dem.
På organisationen Sveriges kommuner och regioner, SKR, hänvisar man till landets 290 kommuner för den som söker en förklaring till hur det är tänkt generellt.
Däremot har SKR även generella riktlinjer i en handbok för kommunerna kring vad dessa bör tänka på när det gäller parkering och skyltning: ”Parkeringsregler bör vara så enkla som möjligt. Med detaljerade och specificerade föreskrifter med flera olika regler på samma plats riskerar utmärkningen att bli omfattande och svår att förstå. Att ha en bra dialog mellan kommun, parkeringsövervakning, polismyndigheten och invånare i kommunen är viktigt när det kommer till parkeringsfrågor. Eventuella felaktigheter och missförstånd gällande utmärkningar i kommunen bör åtgärdas snarast”, skriver SKR i riktlinjerna.
Men riktlinjerna från SKR tycks inte hjälpa många bilister i praktiken. Och juristen Olle Haglund och M Sverige efterlyser en förenkling av systemet när det gäller parkering och avgifter. Och att det inte läggs så mycket ansvar på bilisten.
– Något som är önskvärt är att det blir mer enhetligt, det är viktigt för konsumentens skull. Att systemet kring parkering förenklas och förtydligas. Kanske borde det finnas en central myndighet som hanterar alla parkeringsfrågor och dit konsumenten kan vända sig, säger juristen.
Olle Haglund efterlyser också mer förståelse från parkeringsbolag.
– En del personer har haft tekniska problem med appar och det kan ju vara svårt att lägga fram det i efterhand. Många ärenden gäller automater och appar. Någon kanske kommer till sjukhuset, man ska in och är stressad. Det är en oerhört tråkig situation att bli bötfälld och i sådana enskilda situationer kan jag tycka att parkeringsbolag borde kunna visa mer förståelse, säger han.
Om parkeringsregler
Reglerna för parkering bygger på två grundprinciper: du får inte stanna eller parkera så att fara uppstår eller att du hindrar eller stör andra.
✓ I trafikförordningen finns generella bestämmelser om hur man får stanna och parkera. Förbud mot att stanna eller parkera enligt dessa regler anges inte genom vägmärken utan dessa måste man känna till. Exempel på sådana regler är att man inte får stanna eller parkera på eller inom ett avstånd av tio meter före en cykelpassage eller gångbana eller stanna eller parkera så att vägmärken eller trafiksignaler skyms, och så vidare.
✓ Parkering regleras dock även genom lokala trafikföreskrifter, vilka är anpassade till lokala förhållanden och som normalt sett utmärks med vägmärken och olika tilläggsmarkeringar.
✓ Får du parkeringsböter, eller felparkeringsavgift som det formellt heter, på allmän/kommunal mark ska dessa betalas oavsett om du tycker de är utfärdade på felaktiga grunder. Det är till polisen du ska vända dig för att begära rättelse i sådana fall. Om sådan ges är det polisen som tar bort betalningsansvaret. Den som inte får rättelse kan bestrida betalningsansvaret genom att skriva till Polismyndigheten – blir det fortsatt avslag är nästa instans tingsrätten där polisens beslut kan överklagas. Har du däremot fått en så kallad kontrollavgift, som det i regel kallas när felparkerat på privat mark, är det till det aktuella parkeringsbolaget du ska vända dig.
✓ Bötesbeloppen varierar i olika kommuner. De får variera mellan 75 upp till högst 1 300 kronor. Avgiften varierar också beroende på vilket sätt ett fordon är felparkerat.
Källor/läs mer: Transportstyrelsen/Polisen