Kalmar-Volvon vill spränga sjusekundersgränsen
Efter en lång vinter i garaget är det nu äntligen dags för motorfolket att rulla ut sina fordon.
Den här helgen är det nämligen dags för EDPS, En dag på strippen, ett event på Emmaboda Flygbana som lockar streetracers och bilbyggare från hela landet.
I Emmaboda har bilentusiasterna under kontrollerade förhållanden möjlighet att testa hur fort bilen går på den 402 meter långa banan.
Banrekordet på EDPS har Tobias Johansson och Björn Svensson i TeamXracing – flera gånger om dessutom – och i år kommer de till Emmaboda igen med sin Volvo 140.
Här saknas innehåll
TeamXracing, som av de flesta kallas Kalmar-Volvon, är en profil på banan i Emmaboda och att teamet är på plats i år är stort för både arrangören Bilsport och motorfolket.
– Vi har hållit på i många år och har utmärkt oss när de gäller både lackering och motorljud och vi har väl blivit lite uppmärksammade under åren. Alla vet vilka vi är. Vi har kört och hållit fast vid Volvo 140 hela tiden också och många tycker att det är häftigt, säger Tobias Johansson på frågan vad som utmärker teamet.
Deras bil inte bara syns och hörs, teamet med Tobias som förare har också lyckats köra snabbast i Emmaboda flera år och är numera egentligen lite för snabba för banan.
– För oss ger det inte så mycket att köra där, men Emmaboda är hemmabana och det är roligt att vara med och visa upp oss. I vanliga fall tävlar vi på lite bättre banor som är mer gjorda för dragracing, fortsätter Tobias Johansson.
TeamXracing, som även inkluderar Anders Kembring, Isabella Olsson och Hans Malmén, tävlar i klassen 4-6 i dragracing där det gäller att få så hög acceleration på fordonet som möjligt och att ta sig först till mål på kortast möjliga tid. Teamet har bland annat kört cupen Kjula Dragway i Eskilstuna i flera år där man också vunnit.
– I år ska vi inte köra cupen eftersom det är svårt att tampas i cupen med en nybyggd bil.
Det är nämligen generation 3.0 av Volvon som nu står i garaget hemma på Björn Svenssons tomt i Torslunda. Bilen började som en vanlig gatbil, men har under åren byggts om flera gånger. Tobias köpte bilen när han var 17 år, trimmade och byggde om den så mycket att den till slut blev ett amatörbyggt fordon som fick namnet Totte 152. Med tiden byggdes även Totte 152 om eftersom Tobias ville att den skulle gå ännu fortare och när trimmandet blev mer och mer avancerat kom Björn Svensson, som är duktig på bilelektronik, in i bilden och sedan dess har han och Tobias varit ett nästan oslagbart team.
Efter två års arbete är dagens upplaga av Kalmar-Volvon på 1220 hästkrafter färdig och teamet ser nu fram emot helgens premiärkörning och att äntligen få se vad bilen går för.
– Vi är nöjda. Nu är det bara vikten på Tobias som är kvar, skojar Björn Svensson.
Vad är roligast egentligen – bilbyggandet eller körandet?
– Det har sina ljusa stunder båda delarna. Det är kul att bygga, det är ju vår hobby. Vi bygger det mesta själva och då är det roligare att prestera.
Målet för TeamXracing den här säsongen är att köra över 300 kilometer i timmen och spränga sjusekundersgränsen på sträckan 402 meter.
– Det är kaxigt att säga så men den här bilen är lättare så det ska inte vara omöjligt, säger Tobias Johansson som har en reaktionstid på 0,3 sekunder vid starten.
Hur känns det att köra så snabbt?
– Det är svårt att beskriva, man är så fokuserad, säger Tobias.
– Bilen är så snäll och 97 procent av gångerna går det bara rakt fram och sedan är man i mål, fyller Björn Svensson i.