Klar till sommaren: Ny biogasmack ska byggas i Färjestaden
Vid Brofästet i Färjestaden ska Mörbylånga kommun få sin andra biogasmack. Här kommer också att finnas en snabbladdare till elfordon.
På onsdagen togs första spadtaget för tankstället av Ronny Johansson markägare från Kalmarsundsfastigheter AB, Mörbylångas kommunalråd Matilda Wärenfalk (S) och Marcel Borger, delägare och vd för Orangegas som med detta startar sin första gröna mack i Sverige. Bolaget har 150 tankstationer i Tyskland och hemlandet Nederländerna.
– Det är häftigt att en liten landsbygdskommun kan gå före. Vårt mål är att kommunens fordon ska vara fossilbränslefria till 2025. Det är helt nödvändigt att offentlig verksamhet går före. Det måste finnas tankställen för biogas för att privatpersoner som ska byta bil väljer en biogasbil nästa gång, säger Matilda Wärenfalk.
– Biogas är verkligen ett konkret sätt att göra något åt klimatförändringarna här och nu och vi behöver fokusera på att agera, inte fundera, säger hon.
Bakgrunden är att Mörbylånga kommun har sökt och fått pengar till satsningen av Naturvårdsverket, som för cirka ett år sedan beviljade 6,3 miljoner kronor för ett nytt biogastankställe.
Så många biogasbilar har Mörbylånga kommun
110 fordon används av Mörbylånga kommun, exempelvis hemtjänsten.
20 av dessa är gasbilar i dag, 5 är elbilar, ett 70-tal dieselbilar (varav 30 körs på miljödiesel).
Men mycket är på gång, enligt Mörbylånga kommuns fordonsansvarige Tommy Petersson, bland annat är 19 nya eldrivna fordon på ingång.
1100 biogasfordon finns i länet, som ägs av kommuner, privatpersoner eller företag, enligt Elvira Laneborg som arbetat med frågan åt Mörbylånga kommun. I summan räknas inte Kalmar länstrafiks biogasbussar, eller närtrafik eller färdtjänst som vid årsskiftet också går över till biogas, berättar hon.
Kommunen har sedan upphandlat mackleverantör som har ett avtal med markägaren Kalmarsundsfastigheter AB, som Pär Sigfridsson och Ronny Johansson står bakom.
Det som nu återstår är att Naturvårdsverket godkänner att kommunen överlämnar bidraget till företaget. Det ska inte vara några problem eftersom detta varit tydligt under hela processen, enligt Elvira Laneborg som drivit projektet i Mörbylånga kommun men nu arbetar åt Kalmar kommun. Hon berättar att 70 procent av macken ska betalas av statsbidraget och 30 procent av Orangegas. Hon berättar också att macken ska stå klar till 1 juni 2020, enligt avtalet.
– Det finns många fördelar med biogas. Det är lokalt producerat, det skapar lokala jobb och lokal miljönytta, tekniken finns här och nu, säger Elvira Laneborg.
Hon förklarar varför gasen som produceras från kogödsel, matavfall, skog eller restprodukter från industrin är klimatsmart.
– Biogas består till 97 procent av metan som till skillnad från naturgas som hämtats nere i jorden är cirkulär, ingen ny koldioxid tillförs atmosfären när metan förbränns och bildar vatten och koldioxid.
Även Borgholms kommun har ansökt om pengar från Naturvårdsverket för att få sin första biogasmack. Bakom att länets kommuner satsar på tankställen och biogas ligger projektet Biogas boost Kalmar län.
Ölands första tankställe för biogas öppnade för allmänheten i februari 2018 i industriområdet i södra Mörbylånga tätort.
Biogas framställs genom rötning av organiskt material som matavfall, slam från reningsverk eller annan biomassa. Det kan också framställas genom förgasning av exempelvis skogsbiomassa, enligt branschorganisationen Energigas Sverige.