Vätgasen tar upp kampen om bilköparna
Toyota var tidigt ute med miljöbilsomställningen. Redan 1997 släppte företaget sin första laddhybrid och i dag säljer Toyota fler hybridbilar än fossilbilar.
– Vi säljer ungefär 70 procent hybrider, säger Andreas Nilsson.
I Japan forskas det nu mycket på nya drivmedelsformer. Framförallt är solcellstekniken under kraftig frammarsch där man genom el och vatten framställer den rena vätgasen.
– Toyota har lett utvecklingen av vätgastillverkningen men har nu släppt alla patenten. I Japan ligger man långt framme och infrastrukturen har kommit långt kring detta. Jag tror OS i Tokyo nästa år kommer bli en stor manifestation för solcellstekniken och vätgasen, säger Andreas Nilsson.
Vätgas
Vätgas består av två väteatomer och har den kemiska beteckningen H2. Väte är både det vanligaste och det lättaste grundämnet. Vid rumstemperatur och normalt tryck är väte gasformigt.
Vätgas kan användas som energi i bränsleceller. En bränslecell är en energiomvandlare som på ett effektivt sätt kan användas för att göra om vätgasens kemiska energi till elektricitet och värme. Restprodukten är rent vatten, H2O, då syre från luften används.
Bränsleceller kan ersätta förbränningsmotorer i fordon där de driver elmotorer och även användas för energiförsörjning till hus. De kan också användas i mindre enheter som mobiltelefoner, datorer eller kraftaggregat till fritidsbåtar.
I dag används vätgas som råvara inom kemisk industri, till exempel för att tillverka ammoniak som sedan kan användas för att göra konstgödsel. Ett annat stort användningsområde är i raffinaderier där råolja omvandlas till bensin och diesel. Inom industrin har vätgas använts i över hundra år.
Källa: Vätgas Sverige
En vätgasbil tankas och kan köras omkring 50 mil på en tank. Restprodukterna som släpps ut blir endast vattenånga. Priset för en vätgasdriven bil är i dag på samma nivå som en elbil.
– Priset styrs ju av efterfrågan och volymer. Jag är övertygad om att vätgasbilarna kommer bli lika billiga som dagens bilar när produktionen blir större, säger Andreas Nilsson.
I Sverige har vätgasutvecklingen dock varit modest. Börsnoterade bränsleutvecklaren Powercell har visserligen jobbat med vätgas en tid, men responsen från svenska kommuner har hittills varit sval.
– Mariestad har kommit längst. Där har man valt att satsa på vätgas och invigde nyligen den första solcellsdrivna vätgasmacken. Men problemet är att det bara finns fem vätgasstationer i hela landet – än så länge, säger Andreas Nilsson.
Så knäckfrågan är alltså utbyggnaden av tankstationer?
– Ja, det skulle jag säga.
Vem ska driva den utvecklingen?
– Det krävs modiga beslut och att entreprenörer är villiga att satsa. Tekniken för vätgasbilarna finns och skulle bara möjligheten att tanka finnas har vätgasen en stor framtid. Sedan tror jag inte alla bilar kommer drivas av vätgas – men det blir en viktig del av omställningen.