De vill locka fler att köra på biogas
– Vi vill uppmärksamma biogasen och hur bra den är för miljön. Det är för dålig kännedom om biogas. Det är inte alla som vet vad det är och kan skilja det från exempelvis naturgas, säger Elvira Laneborg, miljö- och klimatstrateg på Mörbylånga kommun.
Kommuner och företag i Kalmar län har gått samman i projektet Biogasboost där ett av målen är att fördubbla antalet fordon som drivs på biogas i länet till år 2021.
– Det är för få biogasbilar i länet mot vad det skulle kunna vara. Marknaden har börjat komma igång men det går för sakta, säger Elvira Laneborg.
Ett annat mål med Biogasboost är att det 2021 ska finnas minst ett tankställe i varje kommun. I dag finns fem tankstationer för biogas i länet och ytterligare nio planeras, varav ett i Färjestaden.
– Vi har fått nationellt stöd som täcker 70 procent av kostnaden för tankstället i Färjestaden. Men vi letar en privat aktör som kan finansiera resten, berättar Elvira Laneborg.
Just att visa hur man tankar var en av punkterna på dagens program.
– Vi vill visa hur lätt det är att tanka. För några veckor sedan träffade jag på en bilförare som hade haft sin biogasbil i två år men inte vågat tanka ännu och därför kört på bensin, berättar Stefan Halldorf, som är biogaskonsult.
Under fredagen höll han ett föredrag om biogas.
– Jag köpte biogasbil år 2007 och är förvånad över att inte fler har upptäckt det. Skulle fler säljas skulle det bli ett bättre utbud. Människor måste börja agera för miljön. Att börja köra biogasbil är något alla kan göra när de byter bil, säger han.
Plötsligt rullar en Volkswagen passat in till tankstället.
– Jag skulle ändå tanka och såg att det var sänkt pris i dag, säger bilföraren Ulf Hedlund.
Han har haft biogasbil sedan 5 år tillbaka.
– Jag började bli äldre och började tänka mer. Jag ville köra miljövänligt, säger han.
Men att köra biogasbil var inget nytt för honom.
– Jag kommer från Göteborg och där är våra tjänstebilar redan biogas sedan många år tillbaka. Men det är ingen som helst skillnad på att köra biogasbil jämfört med andra ur köraspekt. Jag kommer 60 mil på en tank, säger han.
Mörbylånga kommun har 19 bilar som drivs av biogas bland sina bilar och all stadstrafik i Kalmar och en del av linjetrafiken drivs på biogas.
– Den offentliga upphandlingen banade vägen, säger Stefan Halldorf och lägger till:
– Det står bak på bussarna om de drivs på biogas eller fossilfritt bränsle. Det är kul. Det visar att biogas är ett snäpp högre än att vara fossilfritt.