Kvällens fullmäktige: Ny plan för hamnen och säkrare korsning på E22
Förra gången som fullmäktige antog detaljplanen för hamnen fick kommunen bakläxa av länsstyrelsen. Från kommunens sida trodde man att man var överens med länsstyrelsen men riktigt så var det inte. Sedan dess har planen arbetats om efter myndighetens önskemål.
– Vi har haft ganska intensiva diskussioner med länsstyrelsen, förklarade planarkitekten Frida Emtorp som gick igenom vilka ändringar som har gjorts i det nya förslaget.
Framför allt handlar det om att säkerställa olika tekniska åtgärder för att ta hand om dagvatten och säkra området vid eventuella översvämningar, och tidigarelägga vissa av dessa åtgärder som annars skulle ha skett senare. Till exempel handlar det om att Moppes bildelar måste flytta ut tidigare då lokalerna ska rivas för att ge plats åt parkering och ett underjordiskt vattenmagasin.
– Vår vision för området är densamma som innan, säger Frida Emtorp.
Det var total politisk enighet när detaljplanen kom upp på fullmäktiges bord under måndagskvällen. Det digitala mötet hade för övrigt tidigarelagts en vecka och protokollet justerades omedelbart för att påskynda processen.
”Vår vision för området är densamma som innan”Frida Emtorp, planarkitekt
Så snart beslutet har vunnit laga kraft är det fritt fram för byggnation av höghuset som ska innehålla bostadsrätter, och första spadtaget väntas tas i april. Detaljplanen möjliggör även byggnation av andra bostäder, butiks- och restauranglokaler i den delen av hamnen, men den byggnationen planeras i en senare etapp.
En annan punkt på kvällens dagordning berörde som sagt också ett stort projekt. Som ett sista försök att påverka utformningen av korsningen på E22 vid Preem i Ålem, har Patabygdens samhällsförening tidigare lämnat in ett medborgarförslag där man vill att kommunen försöker påverka Trafikverket att välja en annan lösning än den man har tänkt. Föreningen anser inte att den tänkta lösningen med två trevägskorsningar är tillräckligt trafiksäker, utan vill se en planskild korsning.
Till stöd för detta har det samlats in 200 namnunderskrifter som lämnades in till fullmäktige som nu lämnar över medborgarförslaget till kommunstyrelsen för handläggning.
Både kommunalrådet Anders Johansson (C) och oppositionsrådet Robert Rapakko (S) har tidigare understrukit att kommunledningen är helt överens med Ålemsborna om att en planskild korsning hade varit den bästa lösningen. Men om kommunen hade stått fast vid det kravet skulle en ombyggnad av den olycksdrabbade korsningen kunna dröja till 2050 och det är inte acceptabelt menar de. Därför har kommunen gått med på Trafikverkets föreslagna lösning. Det krav som kommunen lyckats få igenom är att det ska byggas en tunnel för gång- och cykeltrafik under E22 i när korsningen byggs om.
Om det blir något gehör för det nya medborgarförslaget med alla namnunderskrifterna återstår att se.