Kunder mötte Skandia
Kalmar och Göteborg blev de första städerna som besöktes av Skandia livs ledning som reser runt i Sverige för att försvara det skandalomsusade företaget.
- Syftet är att möta folk. Många har ringt och undrat om deras pengar är borta. Det har varit en jobbig tid för alla anställda som inte känner igen sitt företag som det beskrivs i rubrikerna, sade Per Wahlström, ansvarig för marknads- och produktfrågor på Skandia liv, strax innan han gick in för att möta 200 privatkunder i Skandic hotells fullsatta festvåning.
"Direktion som skämt ut sig"
Staffan Dahlberg var en av alla som kommit för att få svar på sina frågor.
- Man är ju nyfiken, undrar hur det kunnat gå till så här. Själv vet jag inte vad jag förlorat, men någon måste gå in och rensa i träsket, sade han.
Torgny Waltersson drack kaffe tillsammans med sin hustru Karin Waltersson i väntan på att kundträffen skulle börja.
- Det handlar om en direktion som skämt ut sig och om en vidrig affärsmoral, sade han innan han tog plats bland åhörarna.
Skämtsamma inlägg
Moderatorn Mikael Nyman höll först ett öppningsanförande och förklarade spelreglerna inför kvällen och försökte lätta upp den spända stämningen med skämtsamma inlägg. Bland annat klargjorde han att personer som anlitar Skandia i flera ärenden förmodligen tjänat på ena kanten vad som slarvats bort på den andra.
Utredningar pågår
Därefter berättade Per Wahlström om Skandia och vad företaget gjort för att möta kritiken. Flera gånger hänvisade han till att det är den globala ekonomin som är i gungning och att Skandia klarat sig bättre än de flesta andra bolag. Vad gäller etik och moral pågår två utredningar som ska ge svaret på om något brustit.
Inledningsvis antecknade åhörarna flitigt, men många tröttnade när frågorna fick vänta och lade ifrån sig blocken.
Till slut lämnades ordet till kunderna:
- Är det ett avtalsbrott när moderbolaget plockar dotterbolaget på 1,5 miljoner? undrade någon.
- Det har förekommit så många siffror och den har jag aldrig hört. Något juridiskt brott är det inte, men det kan vara oetiskt eller oklokt. Nu väntar vi på utredningsresultaten, sade Per Wahlström.
På frågan om varför sex procent dras från kunderna
trots att Skandia enligt ledningen går bättre än andra bolag svarade han att det är en rättvisefråga.
- Framför till styrelsen att vi måste få tillbaka pengar för att återfå förtroendet, krävde en åhörare, vilket Per Wahlström lovade att göra.
Ett möte till inte omöjligt
Tidigare på måndagen mötte Skandialedningen sina affärskunder. Då kom ett hundratal personer. På grund av det stora intresset är det inte omöjligt att en ny kundträff ordnas eftersom flera intresserade inte fick plats
i salen.