Annons
Gota Media säljer sin andel i blocket.se. På det tjänar man 146 miljoner kronor.
Nyheter • Publicerad 20 december 2006

- Det är rätt läge och vi får bra betalt, säger Ola Blomberg, ekonomichef på Gota Media.

Mediekoncernen, som bland annat ger ut tidningarna Barometern-OT, Blekinge läns tidning, Borås Tidning, Smålandsposten och Ulricehamns tidning, har på relativt kort tid vuxit sig stark på mediemarknaden.

Annons

Slutbud på 1,8 miljarder Det märktes inte minst förra året då Gota Media var med i slutförhandlingarna om att köpa upp guldkalven Centertidningar tillsammans med Norrköpings tidningar.

Gota Media var med till målsnöret, men kunde inte matcha det rekordstora slutbudet på 1,8 miljarder kronor.

Men de ekonomiska förutsättningarna för liknande affärer framöver stärks nu, menar Ola Blomberg.

På tisdagen stod det klart att Gota Media säljer sina 9,1 procent i blocket.se.

Annonssajten köptes 2003 för tre miljoner kronor. Nu får Gota Media 149 miljoner kronor för sina andelar. Det innebär en vinst på 146 miljoner kronor.

Varför säljer Gota Media en sådan vinstmaskin?

- Det har att göra med att vi får bra betalt. Schibstedt ser en möjlighet att exportera sin affärsidé till andra länder. Och det anser man kunna göra bäst helägt.

- Därför har Schibstedt varit berett att betala högt för att lösa ut minoritetsägarna.

Kunde ni ha sagt nej till erbjudandet?

- Visst. Men vi upplevde att vi fick bra betalt och att vi därför ville sälja.

Annons

Vad ska pengarna användas till?

- Pengarna finns som kontanter och eget kapital. Det betyder att vi blir än mer finansiellt starka.

Stärker bolaget sin ställning på mediemarknaden i Sverige?

- Det kan man säga. Centertidningar var precis vad vi hade mäktat med förra året.

- Men nästa gång ett tillfälle ges är vi än mer finansiellt starka än vi var då.

Letar framtidsprojekt Gota Medias vd, Bennie Ohlsson, säger att det var rätt tid att sälja och att man nu fortsätter att leta projekt att satsa på:

- Vi kommer att hitta vägar för att delta i andra framtidsprojekt som kanske inte blir lika ekonomiskt framgångsrika, men som ändå stärker vår överlevnadsförmåga.

- Framtidens modell för tidningsvärlden är att söka sig till olika former av allianser för att utveckla nya produkter.

Jesper Ericson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons