Ambulanssjuksköterska: ”Det här är både dyrt och livsfarligt”
Han jobbar som ambulanssjuksköterska vid stationen i Oskarshamn där oron och upprördheten är stor efter nyheten att man redan från oktober ska jobba efter nytt schema.
Förändringen innebär att de anställda går från dygnspass till tolvtimmarspass och för att klara den ekvationen behöver regionen i Kalmar län anställa mellan 20 och 30 nya ambulanssjuksköterskor.
– Det kommer inte att gå. Vi pratar om specialistutbildade sjuksköterskor och de poppar inte bara upp ur jorden precis. Normalt sett tar det också flera månader innan en nyanställd kan börja jobba självständigt i en bil, menar Daniel Loftby som är mycket kritisk till beslutet.
– Ja, det här är både dyrt och livsfarligt. Risken är överhängande att vi kommer att få dödsfall till följd av de väntetider som uppstår när vi inte har alla ambulanser i länet i gång.
”Det här är både dyrt och livsfarligt. Risken är överhängande att vi kommer att få dödsfall till följd av de väntetider som uppstår när vi inte har alla ambulanser i länet igång.”Daniel Loftby, ambulanssjuksköterska i Oskarshamn.
I dag finns ett 20-tal ambulanser i Kalmar län. När det nya schemat träder i kraft kommer flera av dem att ställas av vissa tider på dygnet, främst nattetid.
– Oskarshamn kommer garanterat bli av med en ambulans nattetid. Även Löttorp, Virserum och Gamleby ligger illa till. Det här slår hårt mot landsbygden, konstaterar Daniel Loftby.
Han tror inte heller att lösningen med avställda ambulanser blir kortvarig.
– Nej, även om vi faktiskt får tag i ny personal och får behålla de som vi har så räcker inte personalen till för att täcka alla bilar med det nya schemat. Och vi får nog ändå räkna med att några ambulanssjuksköterskor tvingas säga upp sig, som ensamstående förälder är det till exempel svårt att få livspusslet att gå ihop om man jobbar halva dygn i stället för hela, fortsätter Daniel Loftby.
– Så den här nödlösningen riskerar vi att få leva med under oöverskådlig tid.
Det som gör honom mest arg är själva grunden till förändringen, det vill säga EU-direktivet som reglerar arbetstiden för anställda.
– Det direktivet är inte nytt och vi har hela tiden följt reglerna eftersom det finns ett undantag för vissa verksamheter där ambulansen ingår. Därför är det otroligt konstigt att det här dyker upp nu och att ingen har dragit i nödbromsen trots att man ser vilka konsekvenser det ger. Är det värt människoliv att följa ett direktiv till punkt och pricka? frågar sig Daniel Loftby.
Han ser också en olycklig koppling till att nyordningen sammanfaller med personalbristen på Oskarshamns sjukhus.
– När vårdplatser stänger och det blir neddragningar på akuten innebär det att behovet av ambulanstransporter till Västervik och Kalmar ökar. Då är det inte bra att vi har färre bilar att köra med, säger Daniel Loftby.
Hans uppskattning är att väntetiderna för att få en ambulans lär öka med minst det dubbla i höst.
– Om vi till exempel får en hjärtinfarkt mitt i natten i Fårbo kan den patienten vara i Kalmar på två timmar med den bemanning som vi har i dag. Men om det saknas ambulanser kan den tiden ökas med det dubbla och även om patienten överlever så kan skadorna vara oåterkalleliga.