Annons

Ständigt på vakt om kriget skulle komma

De var alltid redo för krig. Och den stora fienden hette Sovjetunionen.
– Vi såg ryssar mer eller mindre varje pass. De flög nära vårt territorialvatten, sedan svängde de undan i sista minuten, säger Thomas Ermeskog, 73 år.
Kalmar • Publicerad 4 november 2018 • Uppdaterad 28 april 2023
”Det var min division. Draken kom till Kalmar 1968. Då fanns det kvar en J 32-division så vi fajtades lite och övade mot varandra, säger Thomas Ermeskog.Foto: Kalmar läns museum

Piloterna på F 12 i Kalmar var ständigt på vakt om kalla kriget skulle gå över till öppen konflikt. Vid beredskapspassen stod flygplanen tankade, laddade och redo att lyfta, berättar stridspiloten Thomas Ermeskog.

– Då satt vi i högsta beredskap vid änden på startbanan, med allt igång utom motorn. Det var bara att trycka på startknappen så var man i luften på en minut.

Annons

Han var pilot på F12 från 1968 till 1974 och tillhörde den första divisionen som flög Draken, berättar han.

Livet som pilot var inte ofarligt. Under flygflottiljens tid i Kalmar omkom 19 personer. Men på den tiden var han inte orolig.

– Man var ung och kände att man var lite odödlig. Och tänkte att det händer inte mig, säger Thomas Ermeskog.

Linjeflyg började flyga till Kalmar 1957, berättade Thomas Ermeskog. En av männen på trappan till flygplanet är S-politikern och senare statsministern Olof Palme.Foto: Rasmus Jeppsson

Nyligen föreläste Thomas Ermeskog om F 12:s historia för ett hundratal engagerade åhörare på Kalmar läns museum. Historierna om flygflottiljen, som grundades under brinnande världskrig 1942, var många.

Han visade bilder och berättade om piloter, befäl och personal. Och om ”F 12-Brita”, som stred för att rädda flygflottiljen från nedläggning.

– Det stod mellan F12 och F 17. Brita Fredriksson samlade ihop 20 000 namn för att rädda F 12.

Men kampen blev fruktlös. Den 30 juni 1980 halades flaggan på F 12 för sista gången.

Den nedlagda flygflottiljen engagerar. Efter föreläsningen flödade anekdoterna. Bland annat berättade den tidigare stridspiloten Nils Gullman om den udda upplevelsen att besöka motståndarna på hemmaplan. Han och åtta Drakenplan från F 12 gjorde en långflygning till Moskva 1978. Andra ur publiken berättade om musikkåren och livet i hangarerna.

– Jag stormtrivdes på F12. Det var en flottilj med få chefer och bara svenska flygplan, säger Thomas Ermeskog.

Rasmus JeppssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons