Näringslivet om att SAS-linjen från Kalmar läggs ner: ”Stort slag för oss”
Robotföretaget Yaskawas vd Pär Tornemo är en av näringslivets representanter i Kalmar Öland Airports styrelse. Han betonar att nedläggningen drabbar många företag i regionen.
– Det finns en stor samsyn bland företagen att den här fråga är jätteviktig för näringslivet. Vi driver frågan i styrelsen och jag vet att man jobbar hårt med att hitta lösningar och att det här tas på största allvar av flygplatsens ägare.
Yaskawa Nordic är en global aktör och ägs av ett börsnoterat bolag i Japan och har bland annat tillverkning i Torsås och kontor i Kalmar.
– Det är ett dåligt beslut som SAS tagit för Kalmar. Vi kommer att lösa det här att vi själva tar oss ut i världen. Men det tuffa blir att få hit kunder, investerare och nyetableringar till regionen, påtalar Pär Tornemo.
Företaget har kunder i Sverige, Europa, USA och även i Asien.
– Våra kunder vill se våra produkter innan vi gör affärer. Ett alternativ som finns nu är att de flyger till Kastrup och tar hyrbil därifrån, men det finns ett motstånd att köra hyrbil i ett land man inte känner och dessutom tappar man en dag i restid.
Hur ser du på tillgängligheten till Bromma och Frankfurt som trafikeras idag?
– Om du bara ska till Stockholm så är förbindelsen till Bromma bra. Frankfurtlinjen är bra för kunder som flyger in, men nackdelen är att flyget inte går varje dag. Det försvårar för oss att planera möten med kunder och leverantörer när vi måste anpassa oss till få avgångar.
Det är tydligt att Thomas Johansson, vd, på Norden Machinery AB, inte heller är nöjd med utvecklingen.
– Det är ett stort slag för oss. Genom åren har vi påtalat för politikerna att det viktigaste för oss är att hålla linjen till Arlanda.
Bolaget är ett av Kalmars största och världsledande på att tillverka maskiner, som fyller tuber, främst för läkemedel, kosmetika och tandkräm. 98 procent av försäljningen sker på export till ett 70-tal länder.
– Vår största marknad är USA och det har varit helt perfekt att åka vi Arlanda dit, att åka via Bromma bökigt och tar längre tid.
”För våra kunder är det viktigt att komma hit och titta på produkterna innan de tar beslutet att köpa. Om det är besvärligt att ta sig hit minskar chanserna på ordrar.”Thomas Johansson, vd Norden.
Från företag reser försäljare, tekniker och ledningen, då tekniker monterar och servar maskiner runt om i världen. Dessutom kommer många kunder på besök till Kalmar.
– För våra kunder är det viktigt att komma hit och titta på produkterna innan de tar beslutet om att köpa. Om det är besvärligt att ta sig hit minskar chanserna på ordrar.
Men sedan beslutet togs letar företaget efter andra lösningar.
– Ett alternativ är tåg till Köpenhamn, men järnvägen kan man inte lita på. Det kan bli ersättningsbussar och sedan slutar det med att vi tvingas ta hyrbilar.
Thomas Johansson lyfter också att kommunen och flygplatsen arbetar intensivt för att lösa problemet.
– Vi har lämnat in vår resestatistik och jag vet att man jobbar hårt för det här. En flight till Kastrup skulle vara en lösning. Frankfurt använder vi exempelvis till Köpenhamn, men där behövs fler avgångar på bättre tider.
”Det finns en stor samsyn bland företagen i regionen att den här fråga är jätteviktig för näringslivet.”Pär Tornemo, vd på Yaskawa och styrelsemedlem Kalmar Öland Airport.