Annons

Aldestams idé ska rädda musik-Sverige: ”Målet är 25 miljoner kronor”

Livemusiken har tystnat. Nu lanseras det riksomfattande stödprojektet ”Support Your Artist” för att samla in pengar till artister, arrangörer, bokningsbolag och leverantörer.
Stora delar av artist-Sverige – däribland Lars Winnerbäck, Loreen, Darin och Melissa Horn – har redan anslutit sig till uppropet.
Initiativtagare: ölänningen Pelle Aldestam.
Öland • Publicerad 6 april 2020 • Uppdaterad 27 januari 2021
Pelle Aldestam har tagit initiativet till ”Support Your Artist”.
Pelle Aldestam har tagit initiativet till ”Support Your Artist”.Foto: SUVAD MRKONJIC

Ingen har missat det som pågår. Sverige – och världen – är i mångt och mycket nedstängd. För livemusiken är naturligtvis rådande situation med förbud mot sammankomster över 50 personer förödande.

I princip har all musik med publik tystnat. Det innebär i sin tur en ekonomisk katastrof för artister, arrangörer, bokare och leverantörer.

Annons

Nu startas ”Support Your Artist” för att hjälpa till i krisen.

Initiativtagare är ölänningen Pelle Aldestam, som bland annat arrangerar konserter på Kackelstugan, Vida trädgård, Kapelludden och i Borgholms slottsruin.

– 2020 kommer för alltid bli ihågkommet för den här exceptionella händelsen. Vi måste försöka hitta vägar för att få branschen att överleva. Jag tror inte man kan förlita sig på att en stat kommer in och räddar privata företagare.

Idén till ”Support Your Artist” fick Pelle Aldestam när han såg att hockeylaget Björklöven sålde 30 000 biljetter – till en match som inte spelades.
Idén till ”Support Your Artist” fick Pelle Aldestam när han såg att hockeylaget Björklöven sålde 30 000 biljetter – till en match som inte spelades.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Idén till ”Support Your Artist” fick han när han såg att hockeylaget Björklöven sålde 30 000 biljetter – till en match som inte spelades.

Flera andra idrottsföreningar har samlat in stora belopp på olika engagemang.

– Jag tänkte att en liknande solidaritet finns i musikvärlden. Men vi vill ge något tillbaka som tack för hjälpen, så vi hoppas på att sälja tröjor, mössor och muggar istället för biljetter.

Aldestam tog kontakt med folk han känner för att skapa en produktionskedja. En firma i Stockholm tar fram produkterna, en reklambyrå i Kalmar sköter reklamen och så vidare.

– Det är lite som min favoritbarnbok, ”Kalle Bävers hemlighet”, där Kalle samlar alla sina vänner för att bygga en pool och så får alla vara med och bada sen.

Branschorganisationen Svensk Live – som tog ett snabbt styrelsebeslut att lansera projektet – tände på idén och står tillsammans med Aldestams bolag Only Live bakom initiativet.

Svensk Live har i sin tur engagerat i princip de stora bolagen i Sverige.

Annons

– Det enda artisterna förbinder sig att göra är att sprida budskapet i sina sociala kanaler. Sedan får alla vara med och dela. Det finns ingen anledning att inte vara med.

Kampanjen ”går live” vid klockan 20.00 på tisdagen. På måndagen ringde bolagen runt till sina artister för att stämma av intresset. Som var enormt.

Lars Winnerbäck, Loreen, Darin, Melissa Horn, Thomas Di Leva, Pernilla Andersson, Markoolio och Linda Bengtzing är bara ett axplock av alla som anslutit.

– Vi har redan med 200 artister med, flera av de största vi har. Förhoppningen är att ytterligare 200 ansluter inom kort. Det är med en glädjetår i ögat man kan konstatera att det finns stor solidaritet i artist-Sverige.

Lars Winnerbäck är en av artisterna som anslutit sig till kampanjen.
Lars Winnerbäck är en av artisterna som anslutit sig till kampanjen.

Biljettförsäljningssajten Nortic har ställt om och säljer nu Support Your Artist-produkter i stället.

– Om du köper en t-shirt för 295 kronor så går 200 direkt tillbaka. I de 95 kronorna ingår all produktion. Det finns ingen som profiterar eller blir rik på det här, säger Aldestam.

Hur fördelas pengarna?

– Antingen väljer du ”alla artister” eller en specifik artist. Väljer du att stötta en artist så delas pengarna solidariskt. Svensk Live fördelar intäkterna lika mellan artisten och de bokare, arrangörer och ljud- och ljusleverantörer som är relaterade till artisten. Någon gång kommer vi ut på andra sidan av det här och då vore det ju trevligt om det fanns en lokal ljudfirma eller en lokal arrangör att anlita.

Joppe Pihlgren är vd på branschorganisationen Svensk Live.
Joppe Pihlgren är vd på branschorganisationen Svensk Live.Foto: Janerik Henriksson/TT

Kan alla artister vara med, även de som inte är anslutna till de stora bolagen?

– Ja, alla är välkomna. En lokal artist kan lägga till sig själv, så får de vara med och dela.

Annons

Målsättningen är initialt satt till att samla in 25 miljoner kronor.

– Det känns rimligt med tanke på att det är en nationell kampanj. Man kan säga att vi ger varje artist en egen liten webbshop, där de själva kan pusha sin egen försäljning.

Christian GustafssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons