Förtroende för personal sjunker hos gamla
När socialstyrelsen på torsdagen presenterade sina siffror kring äldreomsorgen i landet, skickade Mörbylånga kommun ut ett pressmeddelande där de berättar att majoriteten av de äldre är nöjda med äldreomsorgen i Mörbylånga kommun.
Det är helt korrekt. Men det som inte står i pressmeddelandet är att nöjdheten har sjunkit.
Tittar man närmare på Socialstyrelsens siffror kan man se att andelen som har förtroendet för alla i personalen har sjunkit från 100 procent vid undersökningen 2016 till 85 procent 2018. Även synen på personalens bemötande har siffrorna sjunkit en del, från att 100 procent tyckte att bemötandet var bra 2016, till 94 procent i år.
Andelen som tycker att det är mycket tryggt eller ganska tryggt på boendena har sjunkit från 97 till 91 procent.
Åtta av tio svarande 2016 tyckte att de gemensamma utrymmena var trivsamma, har andelen sjunkit till sju av tio i årets enkät.
När det gäller möjligheten att komma utomhus är fler nöjda jämfört med 2016. Men på frågan om det är trivsamt utomhus runt boendet, har andelen som tycker det sjunkit från 79 till 50 procent.
För två år sedan fick 87 procent plats på det boende de ansökt. I år var det bara 80 procent.
När det gäller personalens tid för de boende är siffrorna likartade. Men färre av dem som svarat tycker att det är lätt att få träffa sjuksköterska eller läkare vid behov. Och färre tycker att det är lätt att få kontakt med personalen på äldreboendet vid behov.
På frågan ”Hur nöjd eller missnöjd är du sammantaget med ditt äldreboende” har nöjdhetssiffran också sjunkit. 2016 svarade 92 procent mycket nöjd/ganska nöjd och ingen var mycket eller ganska missnöjd. I årets enkät var 88 procent mycket nöjda/ganska nöjda medan tio procent svarade ganska missnöjd/mycket missnöjd.
Men det fanns även positiva områden:
Något fler tycker att maten smakar bra (79 procent i år, mot 75 procent 2016), samtidigt är det färre som upplever att måltiderna är en trevlig stund. De som tycker att det alltid/oftast är trevligt har sjunkit från 78 till 68 procent och. Andelen som svarat sällan eller aldrig har ökat från två till 15 procent.
Färre har besvär av ängslan och ångest och färre känner att de besväras av ensamhet.
Fler tycker att de kan påverka vilken tid de ska få hjälp. Där var det bara sex av tio som ansåg det 2016, i år är det åtta av tio.