Så svarar ledningen om brevet: ”Det gick inte till rätt kategori”
Jenny Ramsner Joelsson som är rektor på skolan säger så här om brevet lärarna skickade ut:
– Det är sådan information som kan komma på Infomentor med jämna mellanrum till föräldrarna, det var inget jag reagerat på.
Skolchef Marie Lööf menar att det handlade om målgruppen för meddelandet snarare än innehållet. Så här bemöter hon det:
”Lärarna skickade ut ett brev som var riktat till vårdnadshavare för elever i en årskurs på skolan, gällande arbetsmiljön i dessa klasser. Olyckligtvis kunde brevet uppfattas som om det gällde hela åk F–6, låg- och mellanstadiet på Fröviskolan, då det inte framgick i brevet till vem brevet riktade sig till. Brevet lyftes ut ur sitt sammanhang och blev publicerat på social media.”
Hon fortsätter:
”Därefter blev jag kontaktad från olika personer som läst brevet på social media som ifrågasatte om detta brev gällde hela Fröviskolans elever. Jag som har det yttersta arbetsmiljöansvaret bedömde att brevet skulle tas bort för att förtydliga till vem brevet riktades till och vilka klasser det berörde, för att därefter skickas ut igen.”
Hon avslutar:
”Det ingår i en lärares arbetsuppgifter att ha en dialog med vårdnadshavare och informera om skolsituationen, vilket lärarna helt rätt gjorde. Tyvärr utformades brevet så att man kunde tro att det gällde hela skolan.”
”Stämmer det här verkligen att vi har så allvarliga arbetsmiljöproblem som det uttrycker sig på mejlet?”Mahmoud Al Mokdad C)
Mahmoud Al Mokdad anger två anledningar till att brevet, som Barometern-OT har sett hur det skickades ut, var problematiskt.
Vad menar du med att några lärare inte skötte informationen ”gott i ett mejl”?
– Ja, så som jag har förstått att den här mejlet gick ut till samtliga, F–6 och mellanstadiet. Så det gick inte till rätt kategori, så att säga, säger Mahmoud Al Mokdad.
Men det gjorde det ju inte?
– När jag träffade rektorerna, så sa man att det gällde samtliga, F–6.
Lärarna säger att de har blivit tystade. Är det så?
– Absolut inte. Absolut inte. Och jag kan konstatera att vi tog det här på allvar, eftersom det har med arbetsmiljön att göra och min roll som ordförande är faktiskt att säkerställa att utbildningsutskottet har resurser för en god arbetsmiljö. Då hade vi dialog med rektorerna för att diskutera hur arbetsmiljön ser ut i verksamheten. Och då tog vi det vidare till utbildningsutskottet för att diskutera hur arbetsmiljön ser ut. Så absolut inte att man ska tysta ner lärarna om arbetsmiljön. Helt tvärtom.
Läs mer om arbetsmiljöansvar.
När du säger ”vi”, vilka menar du då?
– Utbildningsutskottet.
Så de andra i utbildningsutskottet var också med?
– De var med på ärendet som togs upp i UU. De var inte med på dialogen som jag hade med rektorerna.
Lärarna säger att ni inte har varit och tittat hos dem. Stämmer det? Varför?
– Vi har inte varit hos lärarna och frågat lärarna utan jag har efterfrågat på utbildningsutskottet vilka rutiner det finns för att följa arbetsmiljön för lärarna. Och då har vi vissa rutiner som vi använder, exempelvis med undersökningsenkät som skickas ut.
En lärare säger: ”Det har blivit någon form av att man ska få stå till svars för att man har en legitim åsikt. Det måste jag säga. Det känner jag inte riktigt igen innan ändå.” Är det så? Styr du vad lärarna ska säga/kommunicera?
– Absolut inte. Helt tvärtom. Det vi är ute efter är att säkerställa behoven, vad är det vi behöver satsa på? Därför tog vi upp ärendet på allvar och kommunicerade med rektorerna och tog ärendet vidare politiskt.
– Signalerna jag fick från rektorerna var att arbetsmiljön var god.
Men vad i det här mejlet till föräldrarna var det som var ett problem?
– I det mejlet som gick ut så upplevde jag att det finns en allvarlig arbetsmiljöproblematik. Då reflekterade jag till det här ganska direkt och började efterfråga: vad finns det för problem? Stämmer det här verkligen att vi har så allvarliga arbetsmiljöproblem som det uttrycker sig i mejlet?
Men de upplevde ju att det här skulle inte skickas till föräldrarna för att då skulle det användas i sociala medier mot dig?
– Nej, utan jag har det ansvaret som ordförande i utbildningsutskottet att kunna bemöta och lösa arbetsmiljöproblemen. Det är inget man kan akta sig för utan det måste vi faktiskt agera på när det dyker upp och det är det precis vi har gjort.
Återigen, vem menar du med när du säger ”vi” nu?
– Utbildningsutskottet.
Det är väl främst förvaltningschefens ansvar?
– Ja, det är både rektorns ansvar, skolchefens ansvar, mitt ansvar och kommunstyrelsens ansvar. Det är vårt gemensamma ansvar i kommunen. Jag sitter som ordförande så jag måste kunna lyfta upp behoven. Vad har vi för problematik, politiskt så att säga, så vi kan tillsätta resurser om det skulle vara så att arbetsmiljön behöver några resurser eller åtgärder som kan vidtas. Det sker genom skolchefen, vi lägger aldrig oss i ”hur:et”.