Nu är det möjligt att boka en tyst klippning hos frisören
De är kollegor på Salong Figaro som har anammat nyheten och lagt in det i sitt bokningssystem sedan i februari i år.
– Vi har kunder som klickar i att de vill ha en tyst klippning, men det är inte jättevanligt. Från vår sida tycker vi att det är en jättebra sak, man ska inte känna sig tvungen att kallprata med sin frisör, säger frisörerna.
Tyst klippning kan ses som en följd av ett allt mer stressigt samhälle där behovet av lugn och ro har ökat. Klippningen börjar med att kunden och frisören kommer överens om hur håret ska klippas och därefter pausas samtalet med undantag för frågor kring behandlingen. Däremot kan det föras andra samtal i salongen.
– För oss är det skönt att veta redan från start om kunden inte vill prata och för kunden kan jag tänka mig att det är tacksamt att få en lugn stund. Man har kanske haft en stressig dag på jobbet och behöver en stunds avkoppling, säger Amanda Wirzén.
”Man har kanske haft en stressig dag på jobbet och behöver en stunds avkoppling.”Amanda Wirzén, frisör i Oskarshamn
Både hon och Cassandra lyfter fram att många salonger i dag har ett utökat utbud av tjänster som till exempel hudvård och massage.
– Att gå till frisören är för många en lyx i vardagen som man verkligen vill njuta av. Att då vilja vara tyst under behandlingen är inget konstigt alls, säger Cassandra Nord.
– Alla har dessutom olika sociala behov. En del vill prata och andra vill ha det tyst.