Annons

De vill ha sänkt fart: ”Många skolbarn cyklar här"

– Det behövs fartkamera, gupp, något som gör att hastigheterna sjunker. Vi vill ha 40 kilometer i timmen istället för 70 kilometer, säger Cecilia Börjemalm och Martina Johansson.
Röhälla • Publicerad 13 februari 2019
”Det är så trångt på vägen. Man måste nästan ner i diket om två bilar ska mötas”, menar Martina Johansson och Cecilia Börjemalm. Nu har de ansökt om sänkt hastighet från 70 till 40 kilometer i timmen - året om – utanför sina hus. En bit längre bort vill de sänka till 60 kilometer. Stenmurar och byggnader nära Röhällavägen, mellan Lökenäskorsningen och Glömminge, gör att det inte finns så mycket plats för fotgängare.
”Det är så trångt på vägen. Man måste nästan ner i diket om två bilar ska mötas”, menar Martina Johansson och Cecilia Börjemalm. Nu har de ansökt om sänkt hastighet från 70 till 40 kilometer i timmen - året om – utanför sina hus. En bit längre bort vill de sänka till 60 kilometer. Stenmurar och byggnader nära Röhällavägen, mellan Lökenäskorsningen och Glömminge, gör att det inte finns så mycket plats för fotgängare.Foto: Pia Olofsson

De är bara några av alla ölänningar som tycker att trafikanter kör för fort och har ansökt om sänkt hastighet hos länsstyrelsen.

– Det här påverkar hela vår levnadssituation. När man är ute och går eller cyklar med sina barn får man be dem gå av cykeln och ner i diket om det kommer en bil, säger Cecilia Börjemalm och Marina Johansson som har bott i byn Röhälla i nio respektive åtta år och själva skjutsar sina barn till skolan.

Annons

– Att låta dem cykla är inte att tänka på. Vi har valt att bo här för att det är fint här, men vi vill att det ska vara en säker trafiksituation. Här finns barn i alla åldrar.

Röhällavägen från brofästet förbi Aledals ridcenter upp till Glömminge är utanför tätbebyggt område och statens ansvar. Längs vägen växer det upp villor och fler bostäder kommer kring Strandskogen, Saxnäs och Lökenäs.

I ansökan om hastighetssänkning skriver de att ”Vi är väldigt glada för sänkningen till 50 kilometer i timmen på sommaren då sommargäster kommer hit till Öland, men med tanke på allas lika rätt och värde, borde inte vi fastboende få ta del av samma sänkning året runt.”

– Det är lite provocerande att de kommer hit och byter skylt från 70 till 50 när sommarlovet börjar och byter tillbaka när sommarlovet är slut. Det är inte rättvist för skolbarnen. Vi ser många barn som cyklar till och från skolan i Glömminge och det är bara tur att det inte har hänt något än, säger Cecilia Börjemalm.

Just nu ligger bollen hos länsstyrelsen som har begärt in yttranden från kommunen och Trafikverket innan beslut fattas. Ofta får även polisen yttra sig.

Trafikverket yrkar på avslag på sänkt hastighet, efter ett besök på plats i december 2018 och med hänvisning till trafikförordningen som säger att förare ska anpassa hastigheten efter rådande förhållanden. Trafikverket hänvisar också till att Transportstyrelsen 2015 avslog en överklagan om sänkt hastighet till 40 kilometer i timmen på samma sträcka.

Om säkerheten för skolbarnen skriver myndigheten: ”Trafikverkets rekommendation är att inga barn under 12 år ska vistas i trafik på allmän väg på egne hand. Vi kan aldrig bygga eller reglera så trafiksäkert att vi till fullo kan garantera trafiksäkerhet för små barn som vistas i trafiken utan vuxens sällskap.”

Denna gång har Mörbylånga kommun inte förordat någon sänkning utan håller med Trafikverket – trots att kommunen för några år sedan tyckte att en sänkning behövdes.

– Det brukar ändå inte vara någon idé att kommunen förordar sänkt hastighet – Trafikverket hänvisar alltid till trafikförordningen. Jag hade missat det här tidigare beslutet från kommunen. Dessutom finns planer på att bygga cykelväg till Glömmingeskolan, säger gatutekniker Christina Hysing Borrhed som skrivit kommunens yttrande.

Hon hänvisar också till att inga allvarliga trafikolyckor inträffat på vägsträckan.

Annons

Cecilia Börjemalm menar att situationen förändrats sedan förra ansökan om hastighetssänkning på Röhällavägen.

– Det är fler fastboende nu, det byggs det flitigt, vilket gör att trafiken ökar. Vi tror att trafikflödena kommer att öka här och på småvägarna när 136:an byggs om. När vi skickar in en sådan här tydlig skrivelse hoppas jag att de ska titta på det här en gång till, säger hon.

I Glömminge en bit bort är hastigheten 40 kilometer i timmen - året om. Det räknas som tätbebyggt område och ligger i detaljplanelagt område och är kommunens ansvar.

Pia OlofssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons