Kaggensgatan värst drabbad – många lokaler står tomma
Utflyttningen av butiker från Kvarnholmen har pågått i många år, och diskussionen kring orsaker och vad som behöver göras har varit ungefär lika lång.
Barometern bestämde sig därför för att ta reda på fakta, och en kartläggning av antalet butiker, restauranger, frisörer och annan verksamhet på Kvarnholmen inklusive Baronen, genomfördes i januari 2020. Barometerns reporter gick gata upp och gata ner och noterade drygt 200 olika kommersiella verksamheter, främst koncentrerade till Kvarnholmens västra del, fram till Stortorget.
Tanken var att visa precis hur det såg ut.
Men så slog coronapandemin till, nyhetsfokus flyttades och kartläggningen hamnade i byrålådan. Nu, ett år senare har vi tagit upp den igen, och kollat vad som hände. På grafiken nedan ser du resultatet.
Här saknas innehåll
Den stora affärsgallerian Kvasten, mitt i centrum, är nästan helt nedstängd. Alla affärer har flyttat till Baronen, Hansa eller Giraffen, kvar finns bara restaurangen och ett par frisörer.
Ströget, mellan Storgatan och Södra Långgatan med bland annat en indisk restaurang, har stängts helt och ska omvandlas till kontor.
På Kaggensgatan gapar fem butikslokaler tomma: Carlings, Dressmann, Cervera, Flying Tiger och en telebutik.
Två resebutiker har stängt och i Gallerian, mellan Norra Långgatan och Fiskaregatan, har butikerna Joy och Flash upphört, medan andra butiker har flyttat in.
Och på Baronen står fortfarande Intersports butik tom på övervåningen, samtidigt som Clas Ohlson har stängt sin butik där och flyttat till ny plats i gatuplanet.
Dessutom har ganska många butiker och frisörer bytt ägare och namn. Men bara en restaurang har stängt helt. Det är gråpapper i fönstren i den tidigare vietnamesiska restaurangen mitt på Storgatan.
Enligt centrumutvecklaren Lisa Söderholm sjönk antalet besökare i stadskärnan i Kalmar med cirka 50 procent när pandemin slog till i mars förra året. Det var en följd av minskat resande, att många jobbade hemifrån och inte gick och spontanhandlade på samma vis som innan pandemin. Men under sommaren hittade besökarna tillbaka och starten på hösten var också bra, för att i oktober vända nedåt igen.
– Krisen blev ännu djupare vid andra vågen i takt med de nya restriktionerna, säger Lisa Söderholm.
Även om många har hittat nya vägar för att överleva, exempelvis utvecklat e-handel och hemkörning, så har pandemin slagit hårt mot många verksamheter, men det finns också undantag.
– Det är tuffare än någonsin för flera branscher, eftersom det gått så lång tid. Många väntar på stöden som försenats, men det finns också verksamheter som går bra, säger Lisa Söderholm.
En titt på grafiken visar tydligt att Kaggensgatan är det mest utsatta stråket på Kvarnholmen. Här finns fortfarande ett stort antal butiker, både specialbutiker och klädbutiker, restauranger och kaféer, men det är samtidigt stora ytor som gapar tomma. Nu senast meddelade kedjan Sakligheter att de lämnar sin butik på Storgatan, och flyttar in i Dressmanns tidigare lokaler, men det betyder att ytterligare en butik på Storgatan kommer att stå tom.
Mitt i centrum, i korsningen Kaggensgatan/Storgatan, ligger affärsgallerian Kvasten. Bortsett från en restaurang och ett par frisörer är det nu helt tomt efter att Stadium, Kicks, BikBok och Cubus har flyttat ut. Fönstren täcks av stora skyltar där det står att man har stängt.
Så kommer det också att fortsätta, åtminstone på övre våningsplanet, som nu är helt tomt.
– Ja, om vi ska göra något är det rätt tid nu med så mycket tomma ytor. Och övervåningen blir kontor, det är klart till 99 procent, säger Anders Jansson, affärsenhetschef i Kalmar för fastighetsägaren Klövern.
Han hoppas att Kvasten så småningom ska bli ett nytt nav på Kvarnholmen, men säger samtidigt att det får ta sin tid.
– Vi har många intressenter och vår vision är att satsa på unika butiker och matupplevelser i gatuplanet. Kedjorna verkar ha valt handelsområdena utanför centrum.
Just nu pågår utredningsarbeten och möten, men enligt Anders Jansson kan viss ombyggnad komma i gång till hösten.
– Men affärer kan vara på plats tidigast våren 2022, vi tar det etappvis, säger han.
På Baronen har det också skett stora förändringar under året. Intersports butik på övre planet står fortfarande tom, och ganska nyligen flyttade dragplåstret Clas Ohlson en våning ner, till en mindre butik i bottenplanet där Lagerhaus tidigare höll till.
– Så är det, Intersport har i stort sett lämnat alla citykärnor i landet, säger Anders Stensson, förvaltare på P&E Fastighetspartner, som äger Baronen.
– Vi har långt gångna planer på att bygga bostadsrätter på den delen av övre våningen som går mot P-däcket, samtidigt som vi tänker oss kommersiell verksamhet i fronten av gamla Intersport.
Clas Ohlsons tidigare affärsyta visas nu för intressenter, och enligt Anders Stensson pågår det diskussioner med en befintlig hyresgäst.
– Övre planet är en tuff nöt att knäcka, men vi ser gärna etableringar av allmännyttig service. Det kan vara en väletablerad frisör, det har vi ingen på Baronen, eller kanske en vaccinatör, det behövs nuförtiden, säger Anders Stensson.
”Vi har många intressenter och vår vision är att satsa på unika butiker och matupplevelser i gatuplanet.”Anders Jansson, affärsenhetschef i Kalmar för fastighetsägaren Klövern
Redan innan utbrottet av covid-19 pågick en strukturomvandling av stadskärnan i Kalmar, men pandemin har påskyndat den ytterligare. Enligt centrumutvecklaren Lisa Söderholm har året präglats av krishantering, men hon ser också en ljusning i mörkret.
– Strukturomvandlingen påverkas av att våra beteenden förändras. Digitaliseringen gör sitt, men det handlar också om att vi lägger pengar på andra saker än tidigare, säger hon.
Och nu hoppas hon på en vändning.
– I höstas var ingen mottaglig för att prata om framtiden, men nu märker jag en förändring. Engagemanget är stort och vi har kunnat jobba med fokus på utveckling och framtid i stället för enbart krishantering.
– Det är inte helt tyst från företagare som vill etablera sig i city och det finns nya företag på gång in, berättar Lisa Söderholm.
Men strukturomvandlingen är en utmaning för många stadskärnor, inte bara i Kalmar.
– Det gäller att ställa om för att fortsätta locka besökare och pandemin har skyndat på utvecklingen. Fler butiker kombinerar e-handel och fysisk handel i dag, men allt handlar inte om det digitala. Vi måste förstå kundens behov och våga testa, säger Lisa Söderholm.
En analys av stadskärnan, gata för gata, påbörjades innan pandemin och den utredningen ska resultera i en ny gemensam målbild för stadskärnans framtid.