Annons

Nu ska ÅHHskarshamn visas upp – i IKO:s motståndares städer

Kaxigt, men med glimten i ögat. Det bästa från Oskarshamn ska nu visas upp – i IKO:s motståndares städer.
Oskarshamn • Publicerad 10 mars 2023 • Uppdaterad 11 mars 2023

Idén till kampanjfilmen väcktes tack vare IKO:s framgångar.

– Vår uppgift som bolag är att marknadsföra Oskarshamn på olika sätt och sedan har vi ett hockeylag som gör en fantastisk insats med att marknadsföra Oskarshamn. Då tänkte vi, ”kan vi haka på det på något roligt sätt med glimten i ögat?”. När de blev klara för slutspel började vi fundera på om vi skulle annonsera i motståndarlagets tidning, säger Attraktiva Oskarshamns vd Magnus Franzén.

Klipp från kampanjfilmen.
Klipp från kampanjfilmen.
Annons

Men det slutade inte med det. Istället valde man att vara lite kaxigare än så.

– Vi ska marknadsföra oss så mycket som möjligt i motståndarlagets hemstad, så vi tog kontakt med marknadsavdelningen på Gota Media. Vi hade ett kreativ möte och de fick en dag på sig att komma på en idé. Sedan hade vi ett uppföljande möte och då kom de på hooken med att det skulle vara ÅHHskarshamn, säger Magnus Franzén.

Klipp från kampanjfilmen.
Klipp från kampanjfilmen.

På lördag rullar kampanjfilmen, där olika platser i Oskarshamn visas upp, ut i samtliga städer som är involverade i åttondelarna. Det vill säga Luleå, Ängelholm och Leksand. Men den finns redan nu att se på Attraktiva Oskarshamns Facebooksida.

– Vi har köpt utrymme i framförallt sociala medier men även med vissa tidningar som ingår i Bonnierkoncernen. Förhoppningsvis uppfattades det som roligt och med glimten i ögat, säger Magnus Franzén.

Hur kom ni fram till idéerna till de olika klippen i filmen?

– När vi hade det första mötet pratade vi om vad vi ville visa upp. Där har vi en tydlig idé att vi vill visa upp Oskarshamn som en skärgårdsstad med närhet till vatten och havet. Vi vill visa upp det bästa av Oskarshamn i komprimerad form. Det viktigaste var att det skulle vara något kul och det kanske blev lite extra kul att det blev jag som är vd som är med i filmen. Det var inget jag själv valde, vill jag poängtera, skrattar Magnus Franzén.

Klipp från kampanjfilmen.
Klipp från kampanjfilmen.

Förhoppningen är att filmen ska fortsätta rulla vidare till nya städer, om allt går vägen för IKO.

– Nu kör vi dem här städerna och förhoppningsvis blir det här lyckosamt och de går vidare. Då får vi köra kvartsfinalarenorna nästa gång.

Här ser du reklamfilmen:

MISSA INTE:

Barometern-OT tog rygg på IK Oskarshamns materialare Philip Törmänen och Benny Boquist under en hel arbetsdag. En dag som innefattade det mesta och lite till.

Amelia RydebergSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons