Annons

IKO-ordföranden om klubbchefsjakten: ”Den viktigaste rekryteringen på många år”

IK Oskarshamn har ännu inte kickat i gång jakten efter en ny klubbchef på allvar.
Det hindrar inte folk från att söka och tipsa.
– Vi märker att det finns ett jättestort engagemang för den här tjänsten. Vi har redan fått ett antal samtal, mess och mejl, säger ordföranden Johan Franzén.
Oskarshamn • Publicerad 25 maj 2022
Johan Franzén, ordfölrande IKO.
Johan Franzén, ordfölrande IKO.Foto: Roger Carlsson

IKO-ordföranden säger att en sak just nu är viktigare än att sätta i gång och jaga Martin Åkerbergs efterträdare.

Nämligen att säkra den dagliga driften till en ny klubbchef är på plats.

Annons

– Det är ju inte så att Martin försvinner till Mars. Tar jag 25 raska steg från hallen så sitter jag på hans altan och kan bolla. Men det handlar om lång och kort sikt. I nuet gäller det att vi säkerställer en trygg framdrift av klubben givet befintlig styrka. Det är ett antal uppgifter som behöver filtreras ner, bland annat på styrelsen. När vi landat frågorna av akut karaktär om, säg, ett par veckor kan vi lyfta blicken i processen kring en ny klubbchef.

Johan Franzén tror också att klubben kan tjäna på att sitta lugn i båten initialt.

– Vi har redan fått ett antal mejl, mess, LinkedIn-meddelanden och telefonsamtal, antingen är det folk som söker konkret eller som vill tipsa om andra. ”Har ni tänkt på det namnet?”. Vi hör snacket och tar intryck. Ni har ju till exempel gjort en omfattande lista i tidningen med namn. Det rivs upp damm, namn dyker upp hela tiden och vi kan få en automatisk skjuts in i den här processen om vi har lite is i magen.

Ni märker att det är stort intresse?

– O, ja, det här är en tjänst som engagerar och skapar nyfikenhet. Det kanske inte är så konstigt med tanke på den typ av klubb vi är och i det läge vi är. Vi märker att det finns ett jättestort engagemang för den här tjänsten.

Kommer ni sköta rekryteringen själva eller ta hjälp externt?

– Relevant fråga. Ett par rekryteringsbolag har redan hört av sig och sagt: ”Vi kan hjälpa er här”. Vi får se. Vi måste i närtid definiera vad det är för typ av karaktär och profil vi vill ha på den nya klubbchefen, säger ordföranden och fortsätter.

– Det är många parametrar. Vilken typ av människa och ledare ska det vara? Ska han eller hon komma från näringslivet eller från idrotten? Ska det vara någon med lokalförankring? Vi kommer ta fram någon form av kartbild och profilbeskrivning. Vi har ju ingen inhousekunskap om att rekrytera klubbchef, eftersom vi alltid har haft samma...haha.

Tittar ni mot Kalmarregionen i den här rekryteringen?

– Det är inte viktigt att klubbchefen kommer från Kalmartrakten. Däremot är det viktigt ur ett klubbperspektiv att växa och ha så många ekonomiska motorer som möjligt. Sätter du ner en spik i Oskarshamn och drar ett snöre sju mil åt alla håll så finns det 150 000 personer. Det är vad som går åt för att driva ett elithockeylag, enligt våra beräkningar. Där finns Kalmar som den största staden.

Annons

Du kan alltså inte säga när ni siktar på att ha en ny klubbchef på plats?

– Nej, vi ska inte låsa oss. Det viktigaste är inte tidsperspektivet, utan att vi får in den bästa personen. Vi kan nog hitta en klubbchef som kan tillträda i morgon, men då är det nog inte rätt för oss. Den vi söker kanske inte är tillgänglig förrän om tre till sex månader.

Hur viktig skulle du säga att den här rekryteringen är för er?

– Precis som du skrev i en krönika – det är absolut den enskilt viktigaste rekryteringen vi gjort på många år. Därför kommer vi vara noggranna. Det är ett allvarligt och viktigt uppdrag, men det skapar också ett jättestort engagemang och en entusiasm i styrelserummet.

Christian GustafssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons