SAS svar om Kalmar: ”Inget besked”
På tisdagen kom beskedet att flygbolaget BRA slutar att flyga från Bromma flygplats vid årsskiftet. Det efter ett avtal med SAS som innebär att BRA blir underleverantör till dem och istället utgår från Arlanda.
– Samarbetsavtalet som SAS och BRA har ingått i dag innebär att BRA kommer att flyga på uppdrag av SAS från 2025. Med avtalet ges SAS förutsättningar att utveckla och stärka vår befintliga inrikestrafik vilket öppnar upp för kapacitetsökningar samt utvärdering av nya destinationer, skriver SAS presskontakt Pia Herrera till Barometern-OT på tisdagseftermiddagen.
Exakt vad detta kommer innebära för Kalmar är ännu inte klart. När beskedet om avtalet med BRA nu kommer så finns Kalmar och Halmstad nämnda som möjliga framtida destinationer som SAS ska utvärdera.
– Vi har i dag inget besked om eller när eventuell trafik till Kalmar kan komma att bli aktuell, men analyserar nu de möjligheter som det nya avtalet ger, samt kommer att föra dialog med våra flygplatser och regioner om hur vi tillsammans kan säkra god tillgänglighet med flyg inom Sverige, skriver Pia Herrera.
På Kalmar Öland airport menar man ändå att signalen är att det kommer gå att flyga från Kalmar till Stockholm även efter årsskiftet.
– Vi fick också veta det här idag, likväl som allmänheten. Det innebär att vi planerar för att vi kommer tillbaka till Arlanda, det är min definitiva tolkning, säger Ronny Lindberg.
I augusti förra året lyfte det som sades vara det sista flygplanet från Kalmar till Arlanda. SAS hade då kommit med beskedet att flyglinjen inte var tillräckligt lönsam och att man därför la ner den. Flygplatsvd:n menar nu att det faktum att Kalmar nämns av SAS talar sitt tydliga språk.
– Vi kan konstatera att vi finns omnämnda och andra gör det inte, vilket vi ser som positivt för oss och regionen, säger Ronny Lindberg.
Han konstaterar att det senaste året har varit tufft för inrikesflyg överlag och säger att få destinationer har haft tillväxt. Redan ett par månader efter beskedet om SAS förra året flaggade vd:n för att man gick mot förlust. Hur mycket av det som beror på att SAS lämnade och hur mycket som var det tuffa läget för inrikesflyg generellt är svårt att säga.
– Vi har haft svårt att jämföra de senaste åren mot varandra eftersom vi har gått från att ha två bolag till att ha ett, säger Ronny Lindberg.
Men utsikten att åter kunna flyga till Arlanda väcker hopp.
– Vi vet att när vi flög till Arlanda valde 30 procent av resenärerna till Stockholm att resa vidare och det är svårare från Bromma. Det här knyter ihop Sverige på ett bättre sätt. När det gäller att flyga till Stockholm och stanna där tycker vissa att Bromma är bättre och vissa att Arlanda är bättre.
Finns det någon oro för flygplatsen?
– Nej, det gör det inte. Det här är en möjlighet för vår region när det gäller tillgänglighet och positivt för flygplatsen. Nu gäller det att man använder produkten som den blir framöver, men också som den är nu, säger Ronny Lindberg.
BRA fortsätter att flyga som tidigare fram till årsskiftet och det är också det tidsperspektivet som Ronny Lindberg känner till.
– Nu börjar diskussionerna om hur det här ska se ut, vi har inte haft några djuplodande diskussioner än eftersom det är nytt för alla.
”Vi kan konstatera att vi finns omnämnda och andra gör det inte, vilket vi ser som positivt för oss och regionen”Ronny Lindberg, vd Kalmar Öland airport.