Annons

Telefonterrorn

Debatt • Publicerad 27 mars 2006

Har kommit hem från lasarettet efter en operation. Lägger mig i sängen för att vila en stund. Vaknar av ett ryck när telefonen ringer. Ett klick när samtalet kopplas om. Ingen svarar i andra änden. Lägger på luren och kollar på på numret‚ samma nummer som ringt varje eftermiddag i snart en månads tid.

Nästa dag samma visa;ett klick när samtalet kopplas, men ingen svarar i andra änden. Riktigt irriterad ringer jag upp numret och en telefonsvarare svarar: ”Välkommen till Manpower solution contact center. Om du undrar varför vi ringer just dig vänta kvar så svarar någon av våra telefonister". Efter en stund svarar en vänlig röst i andra änden, och jag undrar varför dom ringer till mig varje dag. Rösten kollar och säger sedan att det är Telia som försöker nå mig. Se till att dom slutar ringa så jag får vara ifred säger jag. Skall meddela dom, säger rösten och samtalet avslutas.

Annons

Jag har anmält mig till Nix telefon och med det sluppit massor av säljare som ringer, vilket är positivt. Tyvärr är det så att man kan fortfarande bli uppringd av de som man är kund hos (eller har varit). Men varför ringer dom kunder som ändå via reklam ser deras nya erbjudanden. Och dom man lämnat vill man ju inte vara hos – så sluta ring! Har man råd med att ha personal som sitter och ringer runt och stör folk hela dagarna, så skall man inte gynna det bolaget. Jag skänker även pengar till välgörenhet, men de bolag som ringt och vill att man skall skänka dom får efter det inte ett öre.

Om alla resonerade så kanske man kunde få sitta med familjen om kvällarna i lugn och ro utan en massa telefonsamtal från oönskade bolag.

Bo Wernersson

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons