Annons
Stångådalsbanan

”Tag chansen – skrota Stångådalsbanan!”

Läste att Trafikstyrelsen stoppar bidragen till Stångådalsbanan. Utmärkt. Nu har regionens politiker chansen att lägga ner denna gökunge som årligen slukar miljoner av skattekronor som skulle kunna gå till länets sjukvård.
Debatt • Publicerad idag 08:40 • Uppdaterad idag 09:14
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Vi kan inte ta pengar från canceroperationer och slänga in i tågtrafiken.”
”Vi kan inte ta pengar från canceroperationer och slänga in i tågtrafiken.”Foto: PeO Larsson

Själva vågar de lokala politikerna inte fatta beslutet. Men nu kan man skylla på en statlig myndighet. Kan väl inte bli bättre.

Länstrafiken går med enorma underskott varje år. Men det går att komma till rätta med hur enkelt som helst.

Ulf Carlsson, före detta chefredaktör Östra Småland.
Ulf Carlsson, före detta chefredaktör Östra Småland.Foto: Arkivbild
”Regionen har ansvar för länets kommunikationer. Men det finns inget som säger att de ska ske med tåg. Det går precis lika bra att använda buss. Bussarna är nästan alltid mer driftsäkra, smidigare och dessutom mer miljövänliga.”
Ulf Carlsson, före detta chefredaktör Östra Småland.
Annons

Det är bara att ställa tågen i malpåse och satsa på bussar istället. På köpet får vi alla en bättre miljö om vi slipper de dieselosande tågen och istället får bussar som går på biodrivmedel.

Vi får dessutom transporter som avgår och kommer fram i tid. Det är faktiskt så att var tredje avgång på Tjustbanan ställs in. Hur man klarade transporterna? Ja, man kallade in bussar förstås. Det är nästan fyra gånger så dyrt per kilometer att transportera resenärer med länstrafikens tåg som med dess bussar, enligt en rapport från Trafikanalys 2020.

Medan tågen det året körde 2,7 miljoner kilometer till en kostnad av 281 miljoner kronor, körde bussarna 18,5 miljoner kilometer för 534 miljoner kronor. Alltså nästan 7 gånger så mycket busskilometer men bara till 1,9 gånger kostnaden.

Regionen har ansvar för länets kommunikationer. Men det finns inget som säger att de ska ske med tåg. Det går precis lika bra att använda buss. Bussarna är nästan alltid mer driftsäkra, smidigare och dessutom mer miljövänliga.

Men politikerna envisas med att satsa miljoner efter miljoner på tågen. Men det är till en gigantisk kostnad. En biljett mellan Västervik och Linköping kostar omkring 120 kronor. Det är vad resenären betalar. Men regionens skattebetalare skjuter till mer än 1 000 kronor per biljett/resenär. Och det är pengar som kommer från skattebetalare i hela länet. Pengar som kunde använts till att förbättra sjukvården.

Det är ett nytt ekonomiskt läge. Vi kan inte ta pengar från canceroperationer och slänga in i tågtrafiken.

Ulf Carlsson, före detta chefredaktör Östra Småland

Annons
Annons
Annons
Annons