Annons

Strandsatta hamnar

”Hamnarna är också en nyckelfaktor för det regionala företagsklimatet. Tillgången till sjöförbindelser främjar ­etableringen av nya företag som i sin tur är avgörande för att skapa nya arbetstillfällen.”
Debatt • Publicerad 7 januari 2013
Foto: Daniel Svensson

Innan jul sa riksdagen ja till regeringens infrastrukturproposition för 2014–2025 och därefter tog regeringen beslut i frågan. I nästa steg ligger uppdraget hos Trafikverket och länsstyrelserna. I direktiven för propositionen anges att ansvaret för den regionala tillväxten ligger på de aktörer som är ansvariga för läns­planerna. Därmed spelar länen en stor roll i att se till att den samlade strategi som tas fram som underlag till regeringen återspeglar de behov som finns för näringslivets konkurrens-kraft både regionalt och för hela Sverige.

Mer än nio av tio varor som expor­teras från eller importeras till Sverige passerar via en av landets hamnar. Trots det har de strategiska hamnarna en stor outnyttjad potential som gör att de blir mer och mer strandsatta.

Annons

Hamnförbindelserna blir i takt med att resor, arbetspendling och godstrans­porter ökar allt mer ansträngda i?Sydsverige, det vill säga ju bättre det går för Sverige. Infrastrukturen har inte byggts ut i takt med i utvecklingen och håller på att bli en flaskhals för tillväxten. Det går helt enkelt inte att bedriva mer export och import än vad som får plats på väg och järnväg.   

Södra Sverige har en unik roll som transitregion för både person- och godstrafik. Det gör att investeringar i?sydsvensk infrastruktur skapar nytta i såväl den egna regionen som hela Östersjöområdet med sammanlagt över 100 miljoner invånare. I en rapport publicerad i år från näringslivsinstitutet vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping i?samarbete med Handelskammaren, spås att ökningen av godsflöden i?Öresundsregionen kommer uppgå till cirka 50–80 procent år 2030. Det ger en tydlig fingervisning om att det är viktigt att kapaciteten byggs ut för att möta de ökade godsflödena i?framtiden.

Det är inte bara de befintliga handelsförbindelserna som påverkas av eftersatt infrastruktur. Enligt ­Trafikverkets prognoser kommer handeln med Östeuropa att öka avsevärt i framtiden. Det innebär att de redan knappa förbindelserna i väst–östlig riktning kommer att bli ännu mer ansträngda när efterfrågan på transporter ökar.

Att hamnarna stryps av dåliga förbindelser på land påverkar inte bara handeln. Hamnarna är också en nyckelfaktor för det regionala företagsklimatet. Tillgången till sjöför­bindelser främjar etableringen av nya företag som i sin tur är avgörande för att skapa nya arbetstillfällen. Hamnarna spelar också en avgörande roll för turistnäringen.

Inför det nya året 2013 måste planeringen av infrastruktur på land anpassas till hur hela transport­stråken ser ut och inte bara till vad som händer på vägar och järnvägar. Satsningar på järnväg, vägar och farleder binds samman i viktiga handelsstråk av hamnar. Det behövs ett helhetsperspektiv för att planera en hållbar och konkurrenskraftig transportinfrastruktur.

Sverige riskerar att gå miste om arbetstillfällen, företagande och tillväxt. Det beror inte på att landets hamnar inte är redo för framtiden, utan för att infrastrukturen som förbinder dem till resten av landet inte räcker till. De viktigaste kraven för konkurrenskraftig godstransport är tillgänglighet och pålitlighet. Om förbindelserna till hamnarna inte räcker till förlorar Sverige båda två.

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons