Annons

”Regeringen hotar Stångådalsbanan och landsbygdens utveckling”

Stångådalsbanan
Regeringens budget för 2025 visar ännu en gång att landsbygden inte prioriteras. Trafikverket har fått nästan 200 miljoner kronor mindre än vad som krävs för att bibehålla en välfungerande tågtrafik.
Debatt • 24 oktober 2024 06:10
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Vi kommer att fortsätta kämpa för att Stångådalsbanan och andra viktiga tågsträckor ska finnas kvar.”
”Vi kommer att fortsätta kämpa för att Stångådalsbanan och andra viktiga tågsträckor ska finnas kvar.”Foto: Mats Holmertz

Landsbygden behöver fler tåg och bussar i trafiken, inte färre. Regeringens budgetförslag slår nu mot flera regioner och deras kollektivtrafik. Särskilt hårt slår det mot Kalmar län där Stångådalsbanan och anslutningen till stambanan i Linköping nu hotas av nedläggning.

Landsbygden betalar priset

Annons

Som vänsterpartister ser vi med stor oro på hur landsbygdens behov konsekvent ignoreras. Kalmar län, som redan tidigare fått minimalt med stöd, står nu inför ännu en orättvis nedskärning. När stödet till tågtrafiken dras in, trots att trafiken för 2025 redan är planerad, blir det uppenbart att landsbygdens behov inte anses vara viktiga av regeringen.

Region Kalmar län förlorar nu 18 miljoner kronor och tvingas välja mellan att lägga ner tågtrafiken, att göra drastiska nedskärningar i andra viktiga verksamheter som hälso- och sjukvården eller att slutligen höja skatten. Det är en omöjlig situation som regeringen skapat.

Tomma löften om hela landets välfärd

Regeringspartierna pratar ofta om vikten av att utveckla hela Sverige, ord som nu visar sig eka tomma. Kristdemokraternas infrastrukturminister Andreas Carlsson måste förklara varför Kalmar län och andra regioner gång på gång lämnas utan tillräckligt stöd.

Varför ignoreras skogslän som är beroende av fungerande infrastruktur? Stångådalsbanan, liksom andra tåg- och bussträckor på landsbygden i exempelvis Bergslagen och norra Sverige, lämnas helt utan de medel som Trafikverket tydligt har påpekat behövs för att de ska kunna fortsätta sin verksamhet.

Vilken framtid vill vi ha?

Landsbygdslänen står nu inför en avgörande fråga. Ska de ha rätt till samma infrastruktur och utvecklingsmöjligheter som andra delar av landet, eller ska vi tvingas acceptera en politik som successivt släcker våra möjligheter att växa? För oss i Vänsterpartiet är valet tydligt. Vi kommer att fortsätta kämpa för att Stångådalsbanan och andra viktiga tågsträckor ska finnas kvar. Detta handlar inte bara om transporter – det handlar om klimatet, jobb, möjligheter och en framtid för landsbygden.

Regeringen måste ta sitt ansvar och omedelbart se till att Trafikverket får de resurser som krävs för att säkerställa att kollektivtrafiken fungerar i hela landet, inte bara i de områden som traditionellt prioriteras. Kalmar län och andra regioner förtjänar bättre än att bli bortprioriterade.

För oss handlar detta inte bara om budgetposter och siffror. Det handlar om Kalmar och flera andra läns framtid. Vi tänker inte stillatigande acceptera att regionerna förlorar ännu en viktig pusselbit för sin utveckling.

Lena Granath, Regionråd (V) Kalmar län

Malin Östh, Riksdagsledamot (V) och ledamot i Trafikutskottet

Annons
Annons
Annons
Annons