Annons

”Pinsamt KLT! Riktigt pinsamt!”

KLT
Med anledning av en artikel i Barometern-OT gällande biljettkontroller och tjuvåkande inom Kalmar länstrafik känns det viktigt att jag från min horisont som bussförare ger en mer verklighetsnära bild av läget istället för en bild som är gjord bakom ett skrivbord, byggd på dåligt genomförd statistik.
Debatt • Publicerad 14 oktober 2023 • Uppdaterad 16 oktober 2023
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Det är dags för KLT:s tjänstemän att se verkligheten som den är och för politikerna att ta stolta verklighetsförnekande tjänstemän i örat!”
”Det är dags för KLT:s tjänstemän att se verkligheten som den är och för politikerna att ta stolta verklighetsförnekande tjänstemän i örat!”Foto: Herman Rydeberg

Låt mig direkt vara tydlig: De allra, allra flesta resenärerna är ärliga. De har rätt biljetter och ställer inte till några problem. Problemet är att Kalmar länstrafik och vi som förare har så vitt skilda uppfattningar om omfattningen av fuskåkandet. Om den ena parten säger att fusket är marginellt och den andra parten beskriver det som stort, vem har då rätt?

Är det den som räknat fram en siffra bakom ett skrivbord eller den som dagligen möter fuskarna öga mot öga? Och vem blir vinnaren när inget görs? Jo fuskaren förstås! Förloraren blir den vanlige resenären som måste betala högre biljettpris för att täcka stora inkomstbortfall.

”Bara i helgen som gick avslöjade jag en vuxen med ungdomsbiljett, en resenär med en gammal sjukresebiljett, en skolungdom med kopierad skolbiljett och en som försökte åka på sin kompis mobilbiljett.”
Michael Andersson, bussförare.
Annons

Tjänstemannen från KLT som uttalar sig i artikeln är så stolt när han berättar; att det skulle vara endast elva fuskåkare det första halvåret i Kalmar länstrafik! Vi som kör buss, vi vet ju att det inte är sant. Inget tal om mörkertal, inget tal om dåligt urval, inget tal om få kontroller. Han litar blint på sina siffror. Och han blir bara pinsam!

Låt mig utveckla KLT:s siffror: Under årets första sex månader kontrollerades 11 912 resenärer. Det totala antalet resenärer inom Kalmar länstrafik under samma period var 5,4 miljoner. Det är ganska precis två promille, alltså två tusendelar, av det totala antalet resor samma period som kontrollerades. Elva av dem fick betala kontrollavgift. Att dessa elva resenärer då skulle vara de enda under perioden som fuskåker är orimligt.

För med det resonemanget skulle det betyda att jag som förare skulle möta en fuskåkare vart sjunde år! Jag har ingen egen statistik på hur många fuskåkare som åker med mig varje dag. Det är omöjligt att mäta, både för mig och för KLT. Men jag kan säga så mycket som att bara i helgen som gick avslöjade jag en vuxen med ungdomsbiljett, en resenär med en gammal sjukresebiljett, en skolungdom med kopierad skolbiljett och en som försökte åka på sin kompis mobilbiljett.

Hur många som slank igenom min kontroll vet jag alltså inte. Men jag vet att här finns ett stort mörkertal. Ett mörkertal som även Kalmar länstrafik behöver ta på allvar.

Som förare ser jag och mina kollegor biljettfusket som ett stort arbetsmiljöproblem. Mycket av detta bedrägliga fuskbeteende stoppas av oss förare, men vår tid och möjlighet att till exempel utföra ID- kontroller är begränsad. Vi går ogärna i konflikt med våra kunder eftersom det också finns exempel, senast från några veckor tillbaka, där en kollega till mig blev misshandlad av en kund då den blev konfronterad med en felaktig biljett.

Vi som förare står alltså helt ensamma i bekämpningen av fuskåkandet eftersom KLT blundar för att det finns och på det sättet i praktiken motarbetar oss. Här måste KLT svälja sin stolthet och börja arbeta tillsammans med oss förare och ta bort alla former av pappersbiljetter; sjukbiljetter och skolbiljetter och få dessa digitaliserade. En studentbiljett ska bara kunna köpas av en student. En 22-åring ska inte kunna köpa en ungdomsbiljett.

Likaså behövs betydligt fler biljettkontrollanter som utför kontroller och som faktiskt skriver ut böter till de som inte gjort rätt för sig. Själv har jag inte haft en kontrollant på min buss på flera månader. På samma sätt som det inte går att mäta antalet fuskåkare så går det heller inte veta hur mycket pengar som Kalmar länstrafik förlorar på fuskåkandet. Men utifrån mina erfarenheter kan jag lätt räkna till att det skulle röra sig om uppemot 10 miljoner kronor per år.

Detta är prestigepengar som KLT så väl skulle behöva men som man alltså inte får på grund av att man inte vill ta tag i problemet. Det är dags för KLT´s tjänstemän att se verkligheten som den är och för politikerna att ta stolta verklighetsförnekande tjänstemän i örat!

Michael Andersson, bussförare

Annons
Annons
Annons
Annons