Annons

”Nya chockhöjningar av fjärrvärmetaxan”

Fjärrvärme
Prisutvecklingen på fjärrvärme fortsätter att rusa i Sverige. Förra året höjdes taxorna i snitt med 15 procent – den högsta höjningen sedan man började mäta prisutvecklingen för 30 år sedan.
Debatt • 04 oktober 2024 06:00
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”I Kalmar län höjdes taxorna mer än för landet i genomsnitt. I dagarna fick fastighetsägarna dessutom reda på att Kalmar energi till nästa år höjer taxan med höga 12 procent.”
”I Kalmar län höjdes taxorna mer än för landet i genomsnitt. I dagarna fick fastighetsägarna dessutom reda på att Kalmar energi till nästa år höjer taxan med höga 12 procent.”Foto: Kalmar Energi

I Kalmar län höjdes taxorna mer än för landet i genomsnitt. I dagarna fick fastighetsägarna dessutom reda på att Kalmar energi till nästa år höjer taxan med höga 12 procent. Flera andra fjärrvärmebolag i länet har aviserat likande höjningar.

Inför denna utveckling står både kunder och fastighetsägare maktlösa. Priset sätts utan egentlig möjlighet till förhandling eller påverkan. Som konsument på en monopolliknande marknad saknas ett acceptabelt skydd. Fastighetsägarna menar att ordningen på fjärrvärmemarknaden därför måste ses över nationellt.

Annons

De senaste årens chocklikande höjningar har satt fingret på behovet av ett ökat konsumentskydd. Fjärrvärmelagen behöver ses över för att stärka kundens ställning och öppna upp för nya aktörer och affärsmodeller.

Här i Kalmar län måste fjärrvärmebolagen börja sansa sig och tänka på fjärrvärmens långsiktighet. Som det är nu finns en stor risk att fjärrvärmebolagen prisar bort sig själva. I stället för att fortsätta vältra över alla kostnadsökningar på kunderna bör ägarna se över avkastningskraven och bolagen ta initiativ till större egna effektiviseringar.

Fastighetsägarna uppmanar Kalmar energi att ansöka om medlemskap i den så kallade Prisdialogen. En väl fungerande värmemarknad förutsätter både välinformerade kunder och leverantörer som öppet redovisar hur de ändrar sina priser. Av det skälet har Prisdialogen tillkommit som är en modell som både innefattar lokal dialog och central prövning av prisändring på fjärrvärme.

Modellen verkar inom nuvarande system som visserligen har sina brister, men syftet är ändå att stärka kundens ställning, att åstadkomma en rimlig, förutsägbar och stabil prisändring på fjärrvärme samt att bidra till ett ökat förtroende för fjärrvärmeleverantörernas prissättning. Det är goda och välbehövliga ansatser.

Jonas Hellberg, näringspolitiskt ansvarig Fastighetsägarna i Kalmar län

Annons
Annons
Annons
Annons