Annons

Lägg korten på bordet om Frankfurtlinjen

Politikerna menar att den nya Frankfurtlinjen inte kommer öka utsläppen. Då är det dags att presentera statistik för att så är fallet – och lägga korten på bordet.
Debatt • Publicerad 27 juni 2021
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Den nya Frankfurtlinjen med mellanlandning i Ronneby kommer att öka utsläppen enligt skribenterna.Foto: Lars Pehrson / SvD / TT / Kod: 30152
Den nya Frankfurtlinjen med mellanlandning i Ronneby kommer att öka utsläppen enligt skribenterna.Foto: Lars Pehrson / SvD / TT / Kod: 30152Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Det är uppenbart att våra skattepengar subventionerar den nya, utsläppstunga, flyglinjen till Frankfurt. När Region Kalmar län köpte halva Kalmar Öland Airport för 80 miljoner gick 73,5 miljoner direkt till flygplatsbolaget, och politikerna var tydliga med att de siktade på en flyglinje till just Frankfurt. Nu står det klart, i höst kommer det en ny flyglinje med mellanlandning i Ronneby. Men makthavande politiker i både Regionen och Kalmar kommun vill nu varken kännas vid att de på något sätt skulle bidragit till flyglinjens tillkomst eller att den kommer att öka utsläppen, utan att de har gjort någon uppskattning eller beräkning.

SVT nyheter Småland kontaktade professor Stefan Gössling för att få en uppskattning av hur stora utsläppen från den nya flyglinjen kan bli. Grovt uppskattat kan linjen släppa ut 18 ton CO2/resa tur och retur, d v s 4 500 ton CO2/år. Då har inte höghöjdseffekten eller mellanlandningen i Ronneby räknats med, om de räknas med skulle effekten kunna bli mer än det dubbla.

Annons

Varför är det då så uppenbart att våra skattepengar subventionerar den nya linjen? Enligt reportern på SVT kallar Ronny Lindberg, flygplatsens VD, linjen en ”investering som beräknas leda till lönsamhet på sikt” och ”ett samarbete där vi är med och stimulerar uppstarten”. Exakt hur stimuleringen ser ut och hur stor andel av framtida flygbiljetter som betalas av våra skattepengar verkar dock väldigt hemligt.

”Politikerna i Kalmar kommun har erkänt att det råder ett klimatnödläge.”

Politikerna låtsas att den nya flyglinjen inte kommer att öka utsläppen av CO2. Tvärtom verkar vissa intala sig att den, trots sina 18 ton CO2/resa t o r, kommer att minska utsläppen. De hänvisar till att människor idag i stället flyger till Stockholm för att därifrån flyga till Frankfurt. Om de nu är så säkra på det är det dags att de presenterar statistiken bakom det påståendet. Hur vanlig är flygresan Kalmar-Stockholm-Frankfurt? Sannolikt är den långt ifrån så vanlig att det skulle göra den nya Frankfurtlinjen till en klimatvinst. Den aktuella flygplanstypen Embraer 195 kan ta omkring 120 passagerare, och det kommer bli en resa t o r 5 dagar/v. Hur stor andel av dessa 120 platser kommer att nyttjas av personer som annars skulle flugit Kalmar-Stockholm-Frankfurt? Och hur stor andel av flygstolarna kommer att vara tomma i snitt?

Politikerna i Kalmar kommun har erkänt att det råder ett klimatnödläge och i samband med erkännandet sattes målet att göra en klimatanalys för alla investeringar, vilket de alltså inte har gjort i detta fall. Det är inget mindre än allas vår framtid som står på spel – människor dör och flyr sina hem redan idag p g a klimatkrisen. Än så länge är det främst människor i det globala syd som drabbas, men även i Sverige dör i snitt 140 personer/år en för tidig död p g a klimatkrisen redan nu. Hur ska vi kunna vända detta när politikerna kommer med löften och vackra ord ena dagen och andra dagen använder våra skattepengar för att subventionera ökade utsläpp? Enligt koldioxidbudgeten för Kalmar län ska utsläppen minska med 16 % årligen och med nuvarande utsläpp spräcker vi budgeten om 5 år. Politikerna måste börja stimulera rejäla utsläppsminskningar i stället för nya flyglinjer med stora utsläppsökningar som följd.

Anna Engström, Fridays for future Kalmar

Göran Nordström, Fridays for future Västervik

Annons
Annons
Annons
Annons