Annons

”Kalmar berikas av ny skulptur i domkyrkan”

Domkyrkan
Tänk dig ett Kalmar utan den mäktiga siluetten av av domkyrkan som tornar upp sig och präglar stadsbilden. Det är inte bara avsaknaden av en byggnad som skulle orsaka tomhet utan framför allt det domkyrkan rymmer.
Debatt • 04 oktober 2024 06:10
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Oavsett hur vi tolkar konstverket är temat med en mamma som bär våldet och lidandet i sina armar tidlöst och ständigt lika aktuellt.


”
”Oavsett hur vi tolkar konstverket är temat med en mamma som bär våldet och lidandet i sina armar tidlöst och ständigt lika aktuellt. ”Foto: SUVAD MRKONJIC

Ett rum mitt i stadslivet som erbjuder något helt annorlunda. En plats för ritens språk med ett ständigt pågående böne- och gudstjänstliv. Ett rum där barn döps, par gifter sig, sörjande begraver sina döda, där förtroliga samtal om livet förs, där Kristus räcks den som vill ta emot. Här är det möjligt för den som vill att låta kyrkomusik och konst gestalta det egna livets existentiella frågor, ge hopp och föda tro.

Och kanske det mest ovanliga i vår tid, domkyrkan är varje dag öppen för den som vill gå in – såväl för Kalmarbor som för turister från världens alla hörn. Det gör domkyrkan till Kalmars mest tillgängliga icke-kommersiella byggnad.

Gustav Lundborg, kyrkoherde i Kalmar.
Gustav Lundborg, kyrkoherde i Kalmar.Foto: Christer Brosché
”Placeringen i kyrkorummet skapar naturligtvis också närhet till tolkningsramen utifrån Pietà i ursprunglig gestaltning. Maria som med sorgsen ömhet ser på sin döde son. Berättelsen om Gud som låter sig finnas mitt i det mänskliga lidandet och lider med oss men som också är med i kampen mot det onda som drabbar, i kampen för en rättfärdig värld där kärleken får växa.”
Gustav Lundborg, kyrkoherde i Kalmar
Annons

När Kalmar nu berikas av ett konstverk av den namnkunniga konstnären Susanna Arwin är det därför både naturligt och roligt att det är just i domkyrkan det kommer att finnas. Konstverket i sig är en samtidstolkning av klassisk kyrkokonst. Alla som någon gång har haft möjlighet att besöka S:t Peterskyrkan i Rom har troligtvis sett Michelangelos Pietà, skulpturen där Jungfru Maria håller sin döde son Jesus i knät.

I Susanna Arwins parafras av detta klassiska motiv möter vi också på ett påtagligt sätt samtiden och det brutala våld som vår stad har drabbats av.

Konstverket har sitt ursprung i Mikael Wiehes vision om ett antirasistiskt monument i Malmö stad efter en rad våldsdåd med rasistiska förtecken. Visionen födde hos konstnärinnan idén om det aktuella konstverket ”Din mamma”. Malmö stad landade sedermera i att välja en helt annan utformning av ett antirasistiskt monument.

Hur tanken på detta konstverk sedan försänktes hos oss i Kalmar kom genom galleristen Jonas Hellbergs samarbete med Susanna Arwin i samband med en utställning. Kalmar hade skakats av ett antal gängrelaterade mord och det fanns ett behov av att synliggöra det lidande som vår tids våld skapar.

Konstverket skulle kunna ge upphov till viktiga samtal som vi behöver föra, vara en plats att minnas de som drabbats av våldet, och inte minst synliggöra de kvinnor och mammor som ofta får bära våldet i vårt samhälle men som så ofta osynliggörs och glöms bort.

I ett första skede var tanken att konstverket skulle kunna placeras i domkyrkans närhet, ute på Stortorget, men då detta inte var möjligt ställdes frågan om en placering inne i domkyrkan. Detta var en smått fantastisk tanke, inte minst eftersom Kalmardomen är ritad av Tessin d.ä. precis då han var hemkommen efter ett par års studieresa i Italien och Rom.

Han hade tagit stort intryck av Roms kyrkor vilket fick genomslag i utformningen av Kalmar domkyrka med dess invändiga kupol i mitten av kyrkan. Här fanns möjlighet att skapa en konsthistorisk ”flirt” med den kyrkomiljö som stod modell för Kalmar domkyrka.

Dessutom finns det tämligen få avtryck från vår tid i domkyrkans gestaltning vad gäller konstverk. Ekonomiskt är detta endast möjligt genom att sällskapet Nya Dryaden, som bekostat mycket av stadens offentliga konst, tagit på sig hela finansieringen av konstverket.

Konst är spännande eftersom kontexten påverkar dess budskap. Det hela började i Wiehes vision som hade sin utgångspunkt i kampen mot rasism. När idén landande i Kalmar läste vi in det lidande som drabbat staden genom gängvåld och skjutningar. Oavsett hur vi tolkar konstverket är temat med en mamma som bär våldet och lidandet i sina armar tidlöst och ständigt lika aktuellt.

Placeringen i kyrkorummet skapar naturligtvis också närhet till tolkningsramen utifrån Pietà i ursprunglig gestaltning. Maria som med sorgsen ömhet ser på sin döde son. Berättelsen om Gud som låter sig finnas mitt i det mänskliga lidandet och lider med oss men som också är med i kampen mot det onda som drabbar, i kampen för en rättfärdig värld där kärleken får växa.

Annons

Den kärlek som också visar sig i det mörkaste mörkret, som i blicken hos mamman som låter sina ögon vila på sonen hon håller i sin famn. Invigningen av konstverket ”Din mamma” sker den 5 oktober kl 14.00 i domkyrkan, som vanligt är den öppen för alla!

Gustav Lundborg, kyrkoherde i Kalmar

Annons
Annons
Annons
Annons