Annons

”Drinkbilden du delar på Tiktok påverkar någons tonåring”

Sociala medier
Sociala mediers påverkan har diskuterats mycket på senare tid, inte minst utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendation om skärmtid för barn och unga. Men det är inte bara tiden framför skärmen som spelar roll, utan även vad unga tar del av.
Debatt • Publicerad idag 06:10
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Om unga ständigt matas med alkoholpositivt innehåll finns risken att de inspireras till att dricka alkohol.”
”Om unga ständigt matas med alkoholpositivt innehåll finns risken att de inspireras till att dricka alkohol.”Foto: Christine Olsson

Enligt Internetsstiftelsens stora undersökning ”Svenskarna och internet” använder i princip alla (97 procent) födda på 00-talet sociala medier dagligen. En ny studie, som Ungdomsbarometern genomfört på uppdrag av IQ, bland drygt 1 000 15–30-åringar visar att tre av fyra ser alkoholrelaterade innehåll i sina sociala kanaler varje vecka. Närmare två av tre unga tror dessutom att sociala medier påverkar hur ofta, och hur mycket, unga dricker.

Frågan om vi inspireras att dricka alkohol efter att ha tagit del av alkoholromantiserande inlägg på sociala medier och i populärkultur saknar ett tydligt svar. Det finns dock forskning som visar att risken att unga ska dricka alkohol den närmaste månaden ökar om deras vänner postar inlägg om alkohol. Det är heller inte osannolikt att unga inspireras av äldre personer som de har i sitt flöde och som de ser upp till.

Mojtaba Ghodsi, vd IQ.
Mojtaba Ghodsi, vd IQ.Foto: Fredrik Hjerling
”Om unga ständigt matas med alkoholpositivt innehåll finns risken att de inspireras till att dricka alkohol och att de får en felaktig bild av hur närvarande alkohol faktiskt är bland unga, som i dag dricker på en historiskt låg nivå.”
Mojtaba Ghodsi, vd för IQ
Annons

När vi granskar vilken typ av alkoholrelaterade trender på sociala medier som de unga nås av, och vilka åldrar som nås av vad, så ser vi att de yngsta, 15–19-åringarna, i större utsträckning ser trender som handlar om att dricka mer alkohol än vad de äldre unga gör.

Då dagens unga dricker allt mindre alkohol, skulle man kunna tro att det även skulle speglas i innehållet på sociala medier. Men tvärt om ser vi att det är långt mycket vanligare att unga har testat att blanda en drink de sett i sina flöden, eller att de har köpt en typ av alkohol de sett innehåll kring, än att de har testat på trender som ”Damp lifestyle” eller ”Dry January” som handlar om att dricka mindre alkohol, eller att ta en vit månad.

Att de som har ett ekonomiskt intresse kommer att vara närvarande på sociala medier kommer vi inte att komma ifrån. Där får vi bara hoppas att företagen tar sitt ansvar och håller sig inom lagens ramar och branschens överenskommelser. Det som kan vara svårare att styra över är det som användarna själva skapar och sprider. Det vi gör och delar med oss av på sociala medier påverkar andra. Unga inspireras av sina kompisar, men inte sällan inspireras de av äldre förebilder. Ofta är det vuxna i de ungas närhet som delar med sig av alkoholromantiska inlägg. Det kan handla om influencers som postar inlägg med ett vinglas i handen, men det kan även handla om äldre syskon som kanske oskyldigt delar med sig av sin utekväll på krogen.

Om unga ständigt matas med alkoholpositivt innehåll finns risken att de inspireras till att dricka alkohol och att de får en felaktig bild av hur närvarande alkohol faktiskt är bland unga, som i dag dricker på en historiskt låg nivå.

Vi vill därför rikta följande tre uppmaningar kring sociala medier:

# Tänk på vad du delar. Det du gör påverkar andra, så reflektera över vad du själv delar.

# Rensa eller pausa. Om alkoholbilder påverkar dig negativt kan det vara läge att rensa bland vilka konton du följer eller pausa dem och se hur det känns. Behåll de som ger dig inspiration och energi.

#Flödet visar inte sanningen. Kom ihåg att vardagens rutiner, som att diska eller dammsuga, inte delas lika ofta som lyxiga stunder.

Tillsammans kan vi skapa en smartare alkoholkultur på sociala medier.

Mojtaba Ghodsi, vd för IQ

Annons
Annons
Annons
Annons