”Bilen behövs – även i framtiden”
Och bilens framtid är ljus - det visar inte minst körkortsstatistiken. Antalet unga som tar körkort växer stadigt. År 2000 var det 76 000 i åldersgruppen 18-19 år som hade körkort i Sverige, 2023 landade samma siffra på 133 000. Det är en ökning med ungefär 60 procent. Det totala antalet körkort ökar också, förra året var det nästan 7 miljoner personer i Sverige som hade körkort.
Svenskarna kommer alltså att åka alltmer bil i framtiden. Trafikverket tror på en ökning med cirka 26 procent totalt under perioden 2019–2045. I absoluta tal så är det bilresandet som ökar mest jämfört med tåg, buss och andra kollektiva färdmedel.
Till detta kommer godstransporterna på väg som också fortsätter att öka, där transportarbetet på väg kommer gå från 48 procent till 56 procent under samma period enligt
Trafikverket.
Samtidigt går den tekniska utvecklingen i en rasande takt, och den utsläppsfria mobiliteten är snart inom räckhåll. Koldioxidutsläppen från den genomsnittliga nya personbilen under förra året minskade med över 8 procent från året innan, och är den lägsta siffra som någonsin uppmätts. I september i år körde över 625 000 laddbara personbilar på vägarna i Sverige, det är redan 13 procent av den totala fordonsflottan.
Men det finns gupp på vägen – bokstavligen och bildlikt. Trots att bilen är lika uppskattad som behövd har väginfrastrukturen under många år halkat efter. På vissa håll i landet är vägarna rent av trafikfarliga. Det påverkar både de som bor där och som behöver bilen för att kunna ta sig till jobbet och få livspusslet att fungera, men också det lokala näringslivet som får problem med att transportera råvaror och varor.
Även laddinfrastrukturen sätter käppar i hjulet för den som vill ta steget till en mer hållbar mobilitet. För att våga ta steget och köpa ett laddbart fordon måste man vara säker på att det kommer gå att ladda, när och där det behövs. Dessutom ställs höga krav på tillgång av effekt för att även lastbilsflottan skall kunna ställa om.
I den nyligen presenterade infrastrukturpropositionen presenteras äntligen satsningar på de eftersatta vägnäten, men underhållsskulden är massiv och kräver långsiktigt engagemang. Vägarna är Sveriges blodomlopp, i såväl kristid som vardag, och behövs för att hela Sverige ska kunna leva och blomstra.
Moderna bilar är miljövänligare, säkrare och tystare än sina föregångare och många av de problem vi traditionellt förknippar med bilen håller helt enkelt på att byggas bort. Det måste vi ha i åtanke när vi planerar för framtidens mobilitet: Att dagens – och morgondagens – bilar inte är som gårdagens. Sverige behöver och vill ha bilen. Därför firar vi Bilens Dag den 28 oktober.
Tommy Letzén, VD för Motorbranschens Riksförbund