”Att strunta i Stångådalsbanan är ingen glow up”
Regeringen drar in stora stöd för Stångådalsbanan i budgeten till Trafikverket som i sin tur har flaggat för att man inte har medel för att hålla banan igång från årsskiftet. Det är möjligt att man i framtiden kan skjuta till medel, men det ser tufft ut för banan mellan Kalmar och Linköping när klockorna ringer in det nya året.
Om tågen inte längre får rulla fram på spåren skulle det innebära många försämringar för länet. En grupp som påverkas extra mycket är länets ungdomar. Kollektivtrafiken och tågen genom länet är en stor faktor i ungdomars självständighet och frihet. Det handlar om att kunna pendla till skolan likväl sommarjobbet och att resa iväg till Stockholm för att föreviga minnen med vänner när man går på The Eras Tour. Det handlar om att kunna träffa ragg utanför Kalmar, och det handlar om att hålla dörren öppen för världen.
”Regeringens infrastruktursatsningar i Kalmar län är lika närvarande som Alfons Åbergs mamma vilket gör det intressant att se hur Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna i regionen ska hantera detta när deras egen regering sviker Kalmar län igen.”Oliver Day Jensen, distriktsordförande, CUF Kalmar län.
Stångådalsbanan håller också dörren öppen för att kunna träffa släkt, familj och vänner på lång distans. Snart är det höstlov i Kalmar län och då vill många kunna ta tåget från Vimmerby eller Högsby till Kalmar för att hälsa på mormor och morfar. Andra vill ta tåget till Vimmerby för att hälsa på Herr Nilsson och Ronja under Astrid Lindgrens Världs höstmarknad. Någon annan pluggar i Linköping och vill åka hem till sina föräldrar i Hultsfred. Oavsett hur livet ser ut så binder Stångådalsbanan ihop familjer när livet tar nya spår.
För att unga ska vilja stanna kvar i länet behöver vi Stångådalsbanan. Många studerar i Linköping men vill ändå bo kvar här och pendla. Många vill även studera i Kalmar på Linnèuniversitetet men kanske vill bo kvar i kommunen man bor i. Genom att investera i Stångådalsbanan kan vi göra det möjligt för fler att bo kvar och på så sätt bidra till regionens utveckling. Vi ser att befolkningen minskar vilket kommer leda till att färre människor kommer behöva försörja fler, då behöver vi att unga ska vilja bo och leva i Kalmar län.
Stångådalsbanan är också viktig ur ett turistperspektiv. Under sommaren och delar av hösten stannar tågen till vid Astrid Lindgrens Värld för att turister enkelt ska kunna besöka ett av Sveriges mest attraktiva besöksmål. En dröm för många barnfamiljer som också passar på att besöka andra delar av vårt fina län. Detta genererar arbetstillfällen för många unga som anställs av Astrid Lindgrens Värld under högsäsongen.
Turisterna i länet ger också inkomster till våra hotell, restauranger, butiker och företag som ständigt arbetar för att visa Kalmar län på topp. Utan Stångådalsbanan riskerar vi en ännu högre ungdomsarbetslöshet, minskade intäkter och ännu sämre förbindelser till resten av landet. Utan Stångådalsbanan riskerar dessutom alla som pendlar till sina jobb att inte längre kunna ta sig till det. Då ökar den redan arbetslösheten ännu mer.
Regeringens infrastruktursatsningar i Kalmar län är lika närvarande som Alfons Åbergs mamma vilket gör det intressant att se hur Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna i regionen ska hantera detta när deras egen regering sviker Kalmar län igen. Hög ungdomsarbetslöshet, splittrade tider och tuffa ekonomiska utmaningar gör det knappast ansvarsfullt av regeringen att agera på detta vis.
Stångådalsbanan är viktig på riktigt. Det är inte bara en bana för tåg utan en bana som går genom länet för hela landet. Det är en bana för frihet och för Kalmar läns utveckling. Vi hoppas att regeringen också ser värdet i Stångådalsbanan. Det är ett värde som vi och många andra länsbor ser.
Distriktsstyrelsen för CUF Kalmar Län,
Oliver Day Jensen, distriktsordförande
Hilda Helmersson, vice distriktsordförande
Emmy Näfverborn, ledamot
Signe Helmersson, ledamot