Annons

Adolfson avstår bussbeslut på grund av jäv

KLT vill minska ner på busslinjer i länet. Samtidigt vill Kalmar locka fler att åka buss enligt det omdebatterade parkeringsförslaget. Mattias Adolfson (S), som sitter i kollektivtrafiknämnden, avstår från att vara med och fatta beslutet om sänkt pris på busskort på grund av jäv.
Kalmar • Publicerad 23 maj 2019
Mattias Adolfson (S) avstår bussbeslut på grund av jäv
Mattias Adolfson (S) avstår bussbeslut på grund av jävFoto: Mats Holmertz

KLT vill lägga ner eller minska ett antal busslinjer i länet. Förklaringen är ökande kostnader, samt att vissa linjer inte lockar resenärer. Framför allt är det ökande bränslekostnader och höjda löner till busschaufförer som ligger bakom förslaget.

Det handlar bland annat om centrumlinjer i Oskarshamn och Västervik, närtrafik i Kalmar, kvällsturer mellan Högsby och Oskarshamn, buss mellan Kalmar och Färjestaden, som antingen läggs ner helt eller minskas i omfattning.

Annons

Från den 15 juni är det tänkt att KLT gör om turlistorna.

I Kalmar har samhällsbyggnadsnämnden och Kalmar city tillsammans presenterat en ny handlingsplan för parkering. Syftet är att göra Kalmar till Sveriges ledande stadskärna. Förslaget grundar sig i en klimatväxling där man vill få folk att lägga sina parkeringspengar på kollektivtrafik eller helt enkelt ta cykeln.

Nämnden och Kalmar city vill slopa månadskortet för bilparkering, i stället kan man köpa en dagsbiljett för 30 kronor på Kvarnholmen. I ytterområdena kostar dagsbiljetten 20 kronor, medan de som står på den kommande pendlarparkeringen på Ängö får betala 10 kronor per dag.

Detta har väckt ilska hos pendlare som många har en livssituation, bland annat med lämning och hämtning av barn, som gör det väldigt svårt att ta bussen. Den som fortfarande väljer att ta bilen till Kvarnholmen kan räkna med en månadskostnad på drygt 600 kronor, i stället för 300 kronor som månadskortet kostar i dagsläget.

I nya parkeringsförslaget, som kommunfullmäktige ska besluta om i juni, finns även en rad andra punkter. 30 minuter gratis parkering med p-skiva, tre timmar gratis parkering på lördagar och höjning av timpriserna för parkering i city är några av förslagen.

I dag subventionerar kommunen kollektivtrafiken med en miljon kronor. För att priset på busskortet ska kunna sänkas, vill kommunen gå in med ytterligare 2,3 miljoner kronor till KLT.

På fredag tas både beslut om de minskade turerna och prissänkningen av busskort av politikerna i kollektivtrafiknämnden. I nämnden sitter Mattias Adolfson (S) som även är ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i Kalmar.

I ert nya parkeringsförslag för Kalmar vill ni få fler att använda buss genom att sänka månadskortet till 500 kronor. Samtidigt ligger ett förslag från KLT om att dra in eller minska flera turer i länet. Hur ska ni få fler att åka buss om ni lägger ner turer?

– Vi har fått information om att det finns sparkrav på KLT:s verksamhet. Det är det vi har verkställt. Man har tittat på de linjer där det är minst människor som åker. Både Region Kalmar och Kalmar kommun har intresse av att öka andelen som åker kollektivtrafik. Då måste man göra kollektivtrafiken mer attraktiv. Möjligheten för att få ha kvar turerna är att fler åker. Ska vi ha in fler som åker behöver vi justera taxorna, säger Mattias Adolfson (S).

Hur är det att sitta i två olika nämnder där det uppkommer intressekonflikt som i detta fall?

Annons

– När vi har ärendet om nya taxan uppe på fredag kommer jag att lämna rummet. Jag är jävig eftersom jag har förhandlat den nya taxan med KLT utifrån min roll i Kalmar kommun. Det blir en intressekonflikt.

Ni vill göra om flera långtidsparkeringar till tretimmarsparkeringar. Varför?

– För att vi ser en obalans i att besökare har jättesvårt att hitta parkeringsytor. Den största delen av parkeringsytorna tas upp av de som jobbar. Vi ser även att pendlare tar över tretimmarsparkeringar som är till för besökare.

Ni kommer att ta bort pendlarparkeringar, bland annat C-plan vid Fredriksskans innan den nya parkeringen på Ängö står klar. Var ska de som pendlar ta vägen med sina bilar?

– Skulle det bli ett glapp handlar det om ett par veckor. Vi tittar bland annat på en lösning vid Stagneliusskolan, vi ska se om vi kan få loss platserna inne på skolgården.

På parkeringsplatsen Lustgården mellan Gesällen och Pressbyrån omvandlas hälften, 125 platser, till besöksparkering.

– Där har vi räknat med att 100 av de 300 som använder bilen, kommer att ta bussen efter prisjusteringen.

Varför höjer ni taxorna, från 5 till 7 kronor, samt från 10 till 14 kronor per timme?

– Hela paketet bygger på att vi får ihop ekonomin. För att få ihop det krävs att vi justerar taxorna. Kalmar sticker inte ut på något sätt jämfört med jämnstora kommuner.

Varför ökar ni avgiftstiden från klockan 15 till 18?

Annons

– Vi ska ha ett system som harmonierar. Det finns ingen logik i att du betalar fram till klockan 18 på Malmen, medan det bara kostar till klockan 15 på Kvarnholmen. Det är också ett sätt att minska trycket på Kvarnholmen på eftermiddagarna.

Många är emot att månadskortet tas bort. Finns det någon möjlighet att ha kvar det?

– Vi vill ha inte ha ett system där man låser in människor i 30 dagar, utan ett system där man uppmuntrar till att välja ett färdsätt varje dag.

Men om man bor i Påryd, arbetar på Kvarnholmen och ska lämna barn, kan det vara svårt med andra färdsätt än bilen?

– De får också fler val. Om de inte vill stå precis intill där de jobbar kan de välja att ställa sig lite längre bort för en billigare penning.

Läs mer här:

Jonatan BergööSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons