Martin, 32, tar med sig odlararv in i framtiden – planerar för ännu en ny storsatsning
32-årige Martin Hult och hans familj driver ett par gårdar med bland annat växtodling och köttproduktion. Samtidigt finner han en stor drivkraft i de utmaningar som samhället har när det gäller att säkra livsmedelsförsörjningen i en tid med starka oroligheter i omvärlden och klimatförändringar.
– Man tar med sig ett arv och vill göra något nytt, modernisera och revolutionera sättet hur man producerar mat i dag, säger han.
Det här resulterade i att han grundade företaget Grönt. Affärsidén bygger på ett odlingssystem där varje enskild odlingsmodul har ett eget kontrollerat klimat, och ger grönsakerna optimalt ljus, näringsämnen, vatten, temperatur och luftfuktighet – med andra ord perfekta förutsättningar alla årets 365 dagar. Man odlar hydroponiskt vilket innebär att man odlar utan jord och istället använder sig av vatten och näring som tillförs till plantorna.
– Vi återanvänder allt vatten och alla näringsämnen, ingenting behöver gå till spillo. Vi återanvänder till och med luftfuktigheten som vi kondenserar till vatten åt växterna. Eftersom vi helt kontrollerar klimatet och alla förutsättningar för växterna behöver vi inte använda några bekämpningsmedel alls.
I lokalerna på Stensbergsvägen i Oskarshamn har en testanläggning byggts upp, och i planerna har det länge ingått att bygga en betydligt större anläggning.
Men så dök alltså en av Sveriges största växthusodlingar upp. Spisa smaker har odlat ekologiska örter och sallader sedan 1999, är störst i Europa på färska ekologiska örter i kruka och finns på sju europeiska marknader. Via en bekant fick Martin Hult veta att företaget skulle lämna växthusodlingen i Påarp utanför Helsingborg. Det ena ledde till det andra, och nu har han tillsammans med den tidigare platschefen precis tagit över hela anläggningen med en växthusyta på 14 000 kvadratmeter.
– Vi går från att vara små uppstickare till att bli etablerade marknadsspelare.
Det är ett i allra högsta grad strategiskt förvärv. Anläggningen ligger bara ett par kilometer från Icas och Coops centrallager, och Axfoods finns ytterligare någon mil bort. Det innebär att de når ut till hela den svenska marknaden med sina sallader och örter. Man ska också komma ihåg att ungefär 70 procent av grönsakerna som konsumeras i Sverige i dag importeras. Det finns alltså stor potential att utöka.
Fem miljoner sallader och örter ska produceras årligen. I samband med övertagandet startade odlingen om i växthuset och 700 000 frön skulle sås på bara en månad. Ett litet problem var bara att den nya sålinjen, som sår frön automatiskt, hade en leveranstid på tio veckor, och de skulle därför behöva så varje frö ett och ett för hand för att komma upp i full produktion till påsk. För att göra en lång historia kort så löste det sig tack vare en Tiktok-video från en utländsk odlingsanläggning, och när Martin sökte vidare på olika vägar hamnade han hos en far och son i Tyskland som över en helg kunde tillverka exakt vad han behövde för att kunna så åtminstone 72 frön på en och samma gång.
Örterna som inte frösås förökas med hjälp av sticklingar, och företaget blir ett av de största i Sverige på sticklingar.
När Martin Hult grundade sitt företag knöt han några vänner till sig som hade den kompetensen som han behövde.
– Vi är bra på olika saker, säger han.
”Vi gör en kraftig tillväxtresa nu. Även om man naturligtvis vill att företaget ska gå bra och dra in pengar, så är det resan som är det roliga”Martin Hult, vd
Styrkan har växt och nu har man anställt tio personer, bland annat agronomer och produktionspersonal till den nya anläggningen. Förutom att han själv har lantbrukarbakgrund och odlingskunskaperna, så är det också han som designar förpackningarna som ska vara så hållbara och miljövänliga som möjligt. Han har ett stort intresse för både teknik och forskning och vill driva utvecklingen framåt hela tiden. I Martin Hult bor en sann entreprenör, redan när han var tolv år startade han sin första egna verksamhet.
– Vi gör en kraftig tillväxtresa nu. Även om man naturligtvis vill att företaget ska gå bra och dra in pengar, så är det resan som är det roliga, tycker han.
Övertagandet av anläggningen i Skåne innebär inte att företaget har skrinlagt planerna på att bygga en ny modern odlingsfabrik. Det samhällsekonomiska läget och förvärvet i Skåne har skjutit upp satsningen, men den är redan projekterad och finns med i en femårsplan. Intresserade investerare finns också.
Expanderingen innebär inte heller att han överger Oskarshamn.
– Basen blir kvar här i Oskarshamn. Vad nästa steg blir får framtiden utvisa. Men vi kommer att behöva bygga något ännu modernare och större.