Annons

Byteaterns Hamlet driver med mansrollen

Byteatern lyckas göra Shakespeares 400 år gamla Hamlet relevant och aktuell. Agnes Forstenbergs Hamlet driver med mansrollen i dag och i går.
Föreställningen låter det gamla möta det moderna i sömlösa lösningar.
Publicerad 16 november 2019 • Uppdaterad 17 november 2019
Detta är en recension i Barometern Oskarshamns-Tidningen. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.

Här saknas innehåll

Recension

Hamlet

Av: William Shakespeare.

Scen: Byteatern Kalmar länsteater.

Regi och bearbetning: Daniel Rylander

Medverkande: Agnes Forstenberg, Agnes Hargne Wallander, Edvin Bredefeldt, Irma Jämhammar, Ulf Montan och Viktor Sköld

Spelas: Till och med den 28 december.

Hamlet (Agnes Forstenberg) kommer från Wittenburg hem till Danmark för att begrava sin far, men hamnar då mitt i sin moders bröllop när hon gifter sig med Hamlets farbror. Hamlets far visar sig som en vålnad som avslöjar att han mördats av sin egen bror och får Hamlet att lova att hämnas hans död.

Bröllopsfesten är ett riktigt fylleslag och för den nya kungen och hans drottning slutar den aldrig riktigt. Kungen Claudius (Edvin Bredefeldt) raglar sig igenom i stort sett hela föreställningen liksom hans fru drottningen Gertrude (Irma Jämhammar) som har några fler stunder av klarhet.

Agnes Hargne Wallander som Ofelia och Agnes Forstenberg som Hamlet i Byteaterns uppsättning av William Shakespeares klassiska tragedi.
Agnes Hargne Wallander som Ofelia och Agnes Forstenberg som Hamlet i Byteaterns uppsättning av William Shakespeares klassiska tragedi.Foto: Mattias Johansson
Hamlet ställer till med teater i slottet där skådespelaren iscensätter ett kungamord till Claudius, Gertrudes och Polonius fasa.
Hamlet ställer till med teater i slottet där skådespelaren iscensätter ett kungamord till Claudius, Gertrudes och Polonius fasa.Foto: Mattias Johnsson
Annons

Hamlet pendlar mellan sin kärlek till Ofelia (Agnes Hargne Wallander) och löftet att hämnas sin fars död. Ofelia, å sin sida, varken kan eller vill avstå sin kärlek till Hamlet trots att hennes far Polonius (Ulf Montan) och hennes bror Laertes (Viktor Sköld) uppmanar henne att hålla sig borta från prinsen för att inte riskera sin heder eller få sitt hjärta krossat.

Scenen är avskalad och består till största delen av två vita kuber som ibland utökas till fyra och som genom förflyttningar får tjänstgöra som så väl väggar som gobelänger.

Översättningen av Sture Pyk har bearbetats och Shakespeares versmått blandas med modernare tolkningar och språk. Det skapar en dynamik som låter publiken emellanåt vila från dramatikerns mustiga, bildrika och täta språk.

Ulf Montan som Hamlets fars vålnad skrämmer Agnes Forstenbergs Hamlet rejält och kräver att Hamlet hämnas hans död.
Ulf Montan som Hamlets fars vålnad skrämmer Agnes Forstenbergs Hamlet rejält och kräver att Hamlet hämnas hans död.Foto: Mattias Johansson

Men varför envisas dagens teatrar med att spela 400 år gamla pjäser av den engelske dramatikern? Är de överhuvudtaget relevanta för oss i dag?

Svaret är ja – tydligen. Daniel Rylanders bearbetning och regi sätter ljuset på kvävande och krävande könsroller där det i Hamlet främst är mansrollen som strålkastarljuset riktas mot. Om hans faders vålnad inte hade utkrävt hämnd hade Hamlet kanske inte haft något emot sin mors snabba omgifte. Då hade han sluppit våndas över det uppdrag han bävade inför och det yttre tryck han inte kan fly från och allt hade inte behövs sluta i den tragedi det hela är.

Agnes Forstenberg gör en fin Hamlet och är i hans spelat galna person som bäst. Agnes Hargne Wallanders Ofelia är en trotsig ung kvinna som inte vill följa sina manliga familjemedlemmars vilja och scenen där hon för sin far berättar hur Hamlet blev galen framför hennes ögon är strålande.

Foto: Mattias Johansson

Byteaterns ensemble gör en Hamlet där det gamla tillåts möta det nya – för att inte säga moderna – i såväl text som kostym och musik utan att Shakespeares mästerliga text går helt förlorad. Övergångarna är sömlösa och det känns inte märkligt att den moderna skådespelaren från staden kommer in mönstrad kostym av modernt snitt när kungen sitter där i mantel pyntad med rep och medaljer som hade gjort vilken afrikansk diktator som helst avundsjuk.

Föreställningen ställer viktiga frågor om yttre press, andras förväntningar och vad det kan göra med ens egen vilja och hjärtas röst.

LÄS MER:

Karolina EkstrandSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons