Annons

Här riggas marken för Kalmars nya jättefängelse

För 2,5 vecka sedan drog grävmaskinerna in på Yggesbovägen för att göra de första spadtagen med breddad väg, kulvertar för alla möjliga sorters rör och ledningar och nya infarter. Det har gått lite smidigare än väntat – trafiken behöver inte ledas om, det fungerar bra att komma förbi med en väldigt låg hastighet istället.
Kalmar • Publicerad 5 oktober 2024
Anders Berg, projektledare på kommunen, Elvin Bundic, arbetsledare på Kanonaden och Johan Lindström, platschef Kanonaden, spanar in kartan över området där fängelset kommer att byggas.
Anders Berg, projektledare på kommunen, Elvin Bundic, arbetsledare på Kanonaden och Johan Lindström, platschef Kanonaden, spanar in kartan över området där fängelset kommer att byggas.Foto: Mats Holmertz

För ett år sedan kom det allra första tydliga tecknet på att något stort är på gång att hända i Halltorp. Ett 25 hektar stort skogsområde rakades rent på träd. Sedan dess har arkeologer undersökt fornlämningar och ritningarna för fängelset har kunnat anpassas efter det. Sedan drygt två veckor är det ny aktivitet i området.

– Vi breddar Yggesbodavägen och vi har hittat en lösning där trafikanterna kan köra den vanliga vägen, men saktare. Det är inte så mycket trafik, säger Elvin Bundic, arbetsledare på Kanonaden.

Annons

Tre grävmaskiner, två lastbilar, en vält och en dumper är i gång.

Det är riktigt stora maskiner som håller till vid Yggesbovägen i höst. Den ska breddas och nya infarter ska fram inför byggnationen av anstalten i Halltorp.
Det är riktigt stora maskiner som håller till vid Yggesbovägen i höst. Den ska breddas och nya infarter ska fram inför byggnationen av anstalten i Halltorp.Foto: Mats Holmertz

– Vi behöver göra ombyggnaden av vägen inför att anstaltsfastigheten ska börja byggas. Det blir en in- och utfart så att de kan komma in på området och vi gör en till vid kommunens framtida verksamhetsområde, säger Anders Berg, projektledare på kommunens projekt- och byggenhet.

Kommunen har köpt mark nära det blivande fängelset, och har nyligen kompletterat med lite extra som på sikt kan bli ett industriområde.

– Vi förbereder för vatten och avlopp med mera till anstalten, det ska gå under vägen så vi gör det möjligt att lägga ner det längre fram. Och så gör vi två vändplaner i norra delen.

Det allra sista görs emellertid om ett bra tag. Det är översta lagret med asfalt som läggs på när allt annat med fängelset börjar bli klart. Belysningen får också vänta ett tag till. Stolparna sätts på plats men kan inte kopplas in förrän det finns el. Och det finns det inte i nuläget. Specialfastigheter har beställt el inför sin kommande byggnation. Det är ett omfattande arbete att dra fram detta för Eon, berättar projektledarna.

I början av december är det sagt att arbetena med vägen och infarterna ska vara klara.

– Det hinner vi. Särskilt som det har börjat så här. Jag tror det, säger Johan Lindström, platschef på Kanonaden.

Ännu så länge har byggnationen av fängelset inte upphandlats.

– Specialfastigheter planerar att påbörja det före årsskiftet. Det kommer att bli omfattande markarbeten och jag hoppas och tror att det kommer att inledas i början av nästa år, säger Mattias Andersson, huvudprojektledare.

2020 påbörjades samarbetet mellan Kalmar kommun och Kriminalvården för att bygga ett nytt fängelse i Kalmar. Anläggningen som planeras har drygt 430 platser och målet är att verksamheten ska komma i gång 2029 och att anstalten är i full drift året därpå.

”Vi förbereder för vatten och avlopp med mera till anstalten, det ska gå under vägen så vi gör det möjligt att lägga ner det längre fram. Och så gör vi två vändplaner i norra delen”
Anders Berg, projektledare på kommunens projekt- och byggenhet
Emma AreniusSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons