Byggprojekt i Färjestaden kan få snabb planprocess
Det sa samhällsbyggnadsnämndens ordförande Per-Olof Johansson (S) vid måndagens kommunfullmäktigemöte, där politikerna antog grönstrukturplan och planprogram för Färjestaden. Han ser framåt mot de detaljplaner för Färjestaden som nu ska påbörjas.
– Där hoppas jag att vi kan plocka de lägst hängande frukterna. Där det finns investerare som snabbt vill komma igång hoppas jag att vi i kommunen kan agera snabbt, sa Per-Olof Johansson.
– Som samhällsbyggnadsnämndens ordförande har jag flera gånger i veckan kontakt med företag som vill bygga som är angelägna om att snabbt komma igång. Planprogrammet kommer inte i detalj att styra detta, men fungerar så att vi inte glömmer bort något viktigt när det blir bråttom och vi alla kommer vara engagerade för att det går fort och rätt. Vi kommer att fortsätta ha transparens och öppenhet kring detta.
Han bjöd in företag och andra att ingå samarbeten med kommunen.
– Vi behöver partners.
Båda planerna ligger till grund för de detaljplaner som ska arbetas fram för att Färjestaden ska kunna växa och bli mer stadslikt genom förtätning – och samtidigt ta hänsyn till miljön och olika intressen.
Ur planprogrammet Färjestaden
Planprogrammets syfte är att omvandla Färjestaden till en välkomnande entré till Öland, Färjestaden ska upplevas som en sommar- och hamnstad med myllrande folkliv. Därför föreslås parkeringsplatsen på Södra Hamnplan flyttas under sommarsäsongen.
Viktigt är att minska barriäreffekten av Brovägen/Runsbäcksvägen/väg 943 som delar ortens offentliga rum. Alternativa vägsträckningar har utretts.
Viktigt är att skydda ny och befintlig bebyggelse från höjda havsnivåer och översvämning genom klimatskydd. Tillgång till stränderna viktigt.
Planprogrammet innebär liten förändring av Talludden, Granudden, Södra Hamnplan, men större förändringar öster om väg 943 kring Storgatan.
Grönstrukturplanen talar om var grönområden bör behållas när orten växer, inte minst för klimat och bra dagvattenhantering samt rekreation.
Fler torg, mötesplatser och stadspark finns i planen, parkmiljön vid Skansen ska bli mer tillgänglig.
– Huvudpunkten är hur vi ska få till trafikflödet genom Färjestaden och hur vi ska klara klimatskyddet, sa Günther Ruchatz (M).
Äntligen, menade Liv Stjärnlöf (M) om att planprogrammet klubbades, men hon lyfte ett varnande finger för minskad tillgänglighet för bilar.
– I dag är det väldigt lätt att ta sig fram och hitta parkeringsplatser. Det är viktigt att vi har det i bakhuvudet att vi inte kan göra det för svårt att hitta parkering, alla bor inte i Färjestaden, sa hon.
Ulrik Brandén (M), vice ordförande i kommunala bostadsbolaget MBAB:s styrelse, är orolig för hamnens utveckling. I hamnen finns många butiker och restauranger i baracker som kanske skulle behöva byggas om och isoleras, men det skulle höja hyrorna och blir i praktiken omöjligt.
– Effekten är att det blir omöjligt att investera i södra Hamnplan om det inte är i bostäder.
Ulrik Brandén flaggade för att planprogrammet kan ha större juridisk betydelse än man tror och bakbinda kommunen i detaljplaner längre fram. Moderaterna hade därför gärna haft med möjlighet för bostäder i hamnen i planprogrammet och skickade med det som protokollsanteckning.
Per-Olof Johansson svarade att frågan om bostäder visst kan prövas i detaljplanen sen.