Annons

Skansenskolan får ny rektor efter turbulent år

Skansenskolan i Mörbylånga får ny rektor till hösten. Efter ett turbulent år med flera anmälningar rapporterar Skolinspektionen om en verksamhet som inte riktigt fungerar.
Mörbylånga • Publicerad 6 maj 2020 • Uppdaterad 7 maj 2020
Skansenskolan, F-9-skola i Mörbylånga, får ny rektor till hösten. Senare i maj ska Skolinspektionen besluta om eventuella åtgärder för kommunen, efter en tillsyn som visade brister.
Skansenskolan, F-9-skola i Mörbylånga, får ny rektor till hösten. Senare i maj ska Skolinspektionen besluta om eventuella åtgärder för kommunen, efter en tillsyn som visade brister.Foto: Sofia Hedman

Det blir Eva Egrenius Cegrell som nu är rektor för Gårdby skola som tar över efter Sara Brogård. De gör en rockad och Sara Brogård tar i sin tur över rektorskapet för Gårdby skola.

– Sara har gjort ett jättebra jobb under fem år. Men med det läget vi haft på Skansenskolan det senaste året är det bra om någon annan kommer in med nya ögon. Vi behöver förnya ledarskapet på skolan, säger Mörbylånga kommuns skolchef David Idermark.

Annons

Han beskriver året som gått som en ”krånglig situation” för Skansenskolan med 51 lärare och 453 elever från förskoleklass till årskurs 9.

– Vi har haft elever med olika behov av extraordinärt särskilt stöd, särskilt på mellanstadiet. Vi har gjort olika åtgärder men ännu inte hittat ända fram. Mot bakgrund av alla anmälningar och Skolinspektionens extra tillsyn måste vi se till att det nu blir en stabil situation för elever, föräldrar och personal, säger han.

I höstas anmälde flera föräldrar skolan till Skolinspektionen, bland annat gällande dödshot mellan elever. Nyligen anmälde skolan också en arbetsskada då en personal blev slagen av elev.

– Det var mer en olyckshändelse. En personal som gick mellan elever i ett slagsmål blev själv skadad av en spark i huvudet, säger David Idermark.

Efter alla anmälningar gjorde Skolinspektionen i mars en extra tillsyn på skolan. Inspektörer intervjuade lärare, elever, rektor, trygghetsteamen och observerade lektioner. Resultatet från rapporten visar bland annat att lärare inte upplever att de har tid att agera när elever kränker varandra på skolan.

– Efter att jag läst protokollet kände jag en stor besvikelse, en uppgivenhet, säger Skansenskolans rektor Sara Brogård.

– Det stora problemet här är att lärarna agerar väldigt olika, sammanfattar hon granskningsresultatet.

Skansenskolans rektor Sara Brogård blir rektor på Gårdby skola i höst, arkivfoto.
Skansenskolans rektor Sara Brogård blir rektor på Gårdby skola i höst, arkivfoto.Foto: Sofia Hedman

Hon beskriver det som att hon trodde att skolledning tillsammans med personalen kommit en bit på väg med åtgärder för mer trygghet och studiero, men att rapportens intervjuer med lärare ger en annan bild.

– Jag som rektor och vi som ledningsgrupp har inte nått ut till alla med hur våra nya rutiner och vårt stöd ser ut. Elevhälsan har arbetat riktat i klasserna med studiero, värdegrund och upplevelse av trygghet men det här arbetet har uppenbarligen inte nått ut till alla lärare. Vi har brustit i kommunikationen, säger Sara Brogård.

En allvarlig kritik från eleverna är att alla lärare inte har samma regler för mobiltelefoner eller snack i klassrummet, och att det inte blir kännbara konsekvenser för elever som gör fel. Ofta struntar lärare i förseelser, menar eleverna.

Annons

– Det finns gemensamma riktlinjer, sen verkar det som om lärare väljer att tolka dessa på olika sätt. Det blir inte lyckat om elever upplever att vi agerar olika och att lärarna inte har en gemensam grund. Det lärarna säger i granskningen är att de inte alltid mäktar med, säger Sara Brogård.

Enligt intervjuerna följs åtgärder inte upp, och rektorn är aldrig ute i klassrummen.

– Det kan jag inte säga annat än att det varit på det sättet även om jag var det tidigare. Förra året var vi inte bemannade fullt ut på skolledningssidan. Det finns också biträdande rektorer som kan delta i lektioner, säger Sara Brogård.

Samtidigt som det var bråkigt på mellanstadiet i höstas stramades budgeten åt och det blev färre personal, när man enligt Sara Brogård egentligen behövt fler. Skansenskolan fick visserligen en liten större elevpeng per barn med det nya resursfördelningssystemet, men summan minskade ändå på grund av minskat elevantal då fler ungdomar valde nystartade Östra skolan i Färjestaden istället. Efter en turbulent terminsstart stärktes dock personalstyrkan upp.

Senare i maj ska Skolinspektionen besluta om eventuella åtgärder för kommunen, efter tillsynen.

Efter fem år som rektor på Skansenskolan slutar Sara Brogård vid terminens slut för att i höst bli rektor på mindre Gårdby skola.

– Det är alltid med en sorgsenhet och nostalgisk känsla man slutar. Särskilt som vi är mitt uppe i förändringsarbete. Samtidigt ser jag med tillförsikt fram emot att jobba med Gårdby skola.

Eva Egrenius-Cegrell, rektor på Gårdby skola, blir ny rektor för Skansenskolan i höst, arkivfoto.
Eva Egrenius-Cegrell, rektor på Gårdby skola, blir ny rektor för Skansenskolan i höst, arkivfoto.Foto: Thomas Persson
Skolinspektionens rapport

Utdrag ur Skolinspektionens protokoll efter extra tillsyn i mars på Skansenskolan, Mörbylånga:

Intervjuer med elever i åk 8: Bra studiero i de flesta ämnen, olika lärare tolkar ordningsregeln om mobiltelefon på lektionerna olika, någon elev spelar datorspel under lektion på skoldator och byter flik när läraren går förbi, lugnare än i sjuan. eleverna upplever inte att de har någon vuxen att prata med, mer än socialpedagogen som kan kontaktas via telefon eller snapchat.

Intervjuer med elever åk 4: Ena klassen tycker det ofta är stökigt på lektionerna och ingen direkt skillnad mellan rast och lektion: ”Ibland kan halva lektionen gå åt till att lärare pratar om hur elever ska vara”. Lärare inte konsekventa med hur regler tillämpas. Elever i alla årskurser berättar att de svarar på elevenkäter men att de inte vet vad enkäterna används till sen. Många säger kränkande ord och det blir bråk under rasterna men det borde blir mer konsekvenser, som kvarsittning. Eleverna vill också vill ha fler lärare ute på rasterna.

Intervjuer med elever årskurs 5 och 6: Eleverna i femman har ganska bra studiero men det är fortfarande ”lite rörigt”. eleverna i sexan menar att kortare genomgångar där elever sen får arbeta själva är bättre än långa genomgångar. Lärare har numera hjälp av extrapersonal, vilket gjort det lugnare i klassrummet då elever som bråkar mycket får sitta i annat rum. Mindre bråk än i höstas, lärarna tar tag i situationen om någon säger något kränkande. I sexan har de pratat ganska mycket om näthat. Det finns de som klottrar olagliga politiska symboler, inte OK enligt skolan som suddar bort.

Intervju med lärare som undervisar i åk 7-9: Skolan har gjort riktade insatser i år för att skapa trygghet. Lärarna säger att de inte vet hur rektorn följer upp om det är studiero, och menar att rektorn sällan eller aldrig besöker klassrummen, vilket kan bero på ”att alla är så stressade”. Mobiltelefoner är ständig diskussion men det finns gemensamma riktlinjer från rektorn, även gällande kränkande beteende. Lärarna struntar ibland att agera vid händelser på skolan för att det kan ta upp till en halvtimme att reda ut en incident och att de fått fler undervisningstimmar. Alla kränkningar anmäls inte då tiden inte räcker till. Lärarnas mål är att det ska vara bra klimat men det är det inte nu varken för lärare eller elever, elevhälsan fungerar inte och därifrån får lärare ingen hjälp. 3-4 lärare är ute varje rast men det räcker inte för att lösa de konflikter som uppstår. Enligt en grupp lärare ”saknas styrning på skolan” med bristande kommunikation mellan biträdande rektor, rektor och skolchef, arbetsron är dock bättre än i höstas.

Intervju med trygghetsteam för högstadiet: Detta läsår har ett trygghetsteam blivit två, för att arbeta mer förebyggande. De anser att arbetet med trygghet och studiero på skolan är ostrukturerat och det är otydligt hur lärare och elever ska förhålla sig. Många lärare tänker och agerar olika och det ”finns inget gemensamt förhållningssätt på skolan.” Regeln om mobilförbud fungerar och följs inte, rektorn följer inte upp att regler följs, menar trygghetsteamet. Lärartäthet har ökat, en socialpedagog som arbetar med språkbruk och maktförhållanden har anställts. Enligt trygghetsteamet finns det lärare som går förbi kränkande situationer och struntar i att anmäla kränkningarna. Rektorn vet om detta och har sagt till men ingen förändring ska ha skett, menar de.

Intervju med trygghetsteam för låg- och mellanstadiet: Bra med två team då det tidigare med F-9-team blev stor fokus på de äldre. Rektorn har sagt att hon ska besöka klasserna men det har inte blivit så. Det är inte studiero i alla klasser på mellanstadiet, där många elever behöver extra stöd. De berättar att skolchefen kallades till skolan förra året för att de behövde mer stöd utan att få det då och många blev sjukskrivna. Efter det anställdes ändå mer personal och skolan öppnade en studio för elever mer särskilt behov av stöd. Denna resursförstärkning i framförallt åk 3 följde sedan inte med till åk 4. I dag finns fler vuxna ute på raster i åk 4-6, där det förkommer kränkande ord mellan eleverna. ”De yngsta eleverna på skolan är rädda för att ta om mat i matsalen när det finns äldre elever som står i kö.” I intervjun beskrivs att det saknas förebyggande insatser mot kränkande behandling då tiden bara räckt till för akuta ärenden – att ”släcka bränder”.

Intervju med rektor: Det har varit en otrygg situation på skolan och insatser har genomförts för bättre studiero, ordningsregler har tagits fram och mer personal har satts in. Fler vuxna är ute på rast, socialpedagogen har genomfört värdegrundsdiskussioner i klasserna. Rektorn har samma bild som Skolinspektionen att inte alla kränkningar anmäls i dag, rektorn har frågat efter hjälp från elevhälsan utan respons.

Inspektören har också observerat ett antal lektioner hur lärare och elever agerar.

Pia OlofssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons