Kalmarflyget får viss luft under vingarna
Reaktionerna varierar sedan flygbolaget BRA meddelade att det blir en underleverantör till SAS och därmed slutar att flyga till Bromma. BRA ska istället utgå från Arlanda.
På pluskontot: Kalmar lär få en linje till Arlanda och därmed blir det åter möjligt att byta till andra destinationer inom SAS-nätet, såväl nationellt som internationellt.
På minuskontot: Konkurrensen minskar rejält på den nationella marknaden när den stora inrikesaktören BRA försvinner. SAS lägger stora pengar på att köpa en konkurrens som visat bristande lönsamhet och får därmed något som liknar monopol på inrikesflyget. Att konkurrera med en aktör som SAS på Arlanda blir svårt för andra bolag.
Det gäller också att Arlanda kan svälja ett stort antal nya dagliga resenärer för att inte den som ska hem till Luleå, Östersund eller Kalmar ska fastna i köer innan avgång.
”I de stora medierna handlar de första reaktionerna om Bromma flygfälts framtid, eventuella bostäder och Stockholms utveckling. Sverige är större än så. Flyget är en del av en nationell infrastruktur.”
I de stora medierna handlar de första reaktionerna om Bromma flygfälts framtid, eventuella bostäder och Stockholms utveckling. Sverige är större än så. Flyget är en del av en nationell infrastruktur. Som rör Kalmar, Östersund och Ronneby. Det perspektivet måste finnas med när flygtrafiken diskuteras.