Glassatsningens pris: 55 miljoner
Emmabodas budget för kultur är 16,5 miljoner kronor 2019. Enligt flera oberoende uppgifter till Barometern-OT har det genom åren varit svårt att få några klara besked om hur mycket glasmuseet i Boda kostar skattebetalarna.
Emma Åhlander (M), nu ordförande för bildningsnämnden men tidigare i opposition, är en av de som har efterfrågat bättre redovisning av ekonomin men alltid fått undanglidande svar.
– Vi har begärt att The Glass Factory ska redovisas särskilt i årsbokslutet och så småningom har det gjorts, men det är ändå inte riktigt korrekt rapporterat, säger Emma Åhlander.
Läs mer om The Glass Factory:
Lennart Werner, bildningschef i Emmaboda kommun, bekräftar kritiken om att det har varit svårt att få klara besked om ekonomin.
– Det har uppfattats så, det är en ganska komplex ekonomi. Allting har funnits där men det har varit svårt att överblicka alla delar. Det har uppfattats som att man inte har fått information. Men det ska vi ändra på, säger Lennart Werner.
Barometern-OT har gjort en djupdykning i The Glass Factorys ekonomi och tagit del av siffror som visar de verkliga kostnaderna.
”Jag eftersträvar tydlighet och transparens. Det här är inte bra.”Lennart Werner, bildningschef i Emmaboda kommun.
Vi kan nu avslöja att museet kostar Emmaboda kommun mellan fem och sex miljoner kronor per år. Hittills handlar det om 45 miljoner kronor. Dessutom kostade inköpet av glassamlingarna 10 miljoner kronor. Det innebär en totalkostnad på 55 miljoner kronor.
Men fem miljoner kronor per år räcker inte för att dra runt ett helt museum. Därför har The Glass Factory också sökt och fått projektbidrag från bland annat staten och regionen.
Kommunens pengar ska gå till den dagliga driften medan projektbidragen ska gå till just projekt. Men i den ekonomiska redovisningen har verksamhetsbudgeten och projektbudgeten delvis blandats ihop.
Enligt Lennart Werner är det fel att göra så.
– Jag eftersträvar tydlighet och transparens. Det här är inte bra, säger Lennart Werner.
The Glass Factory kostar en halv till en miljon kronor mer än beräknat under 2019. Något som direkt slår mot den kommunala ekonomin.
Kan det här betyda att kommunen måste spara pengar?
– Vi kan behöva anpassa kostymen i den här verksamheten eller annan verksamhet, beroende på hur man vill göra i framtiden, säger Lennart Werner.
Det blir politikerna i bildningsnämndens uppgift att hantera ekonomin.
– Underskott är aldrig roliga, men blir det rätt i fortsättningen så är det bra. Vi måste som politiker peka ut riktningen och ambitionsnivån, säger Emma Åhlander.
Kommunen lägger fem–sex miljoner kronor per år på The Glass Factory, är det värt det?
– Det beror på ur vilket perspektiv man ser på saken. Det finns mycket annan kultur Emmabodaborna skulle kunna få för de pengarna. Samtidigt ska man se det som en turistmagnet. Museet är viktigt för näringslivet och det finns en samverkan med högre utbildning. Men det är en lite dyr verksamhet för en kommun av Emmabodas storlek.
Hon tycker egentligen att någon annan än kommunen borde driva museet.
Just nu utreds också The Glass Factorys framtid och verksamheten håller på att flyttas från bildningsnämnden till kommunstyrelseförvaltningen.
– Det finns ett inriktningsbeslut på det. Eftersom det jobbas mycket med näringslivsutveckling är det naturligt att verksamheten är direkt underställd kommunstyrelsen, säger Lennart Werner.
Museets försäljning
Utöver bidragen har The Glass Factory haft egna intäkter på 10,2 miljoner kronor mellan 2011 och 2018.
Försäljning böcker: 151 000
Kioskförsäljning: 395 000
Biljettintäkter: 3,76 miljoner
Försäljning av glaskonst: 1,478 miljoner
Försäljning av glas Orrefors Kosta Boda 142 000
Försäljning för Design House Stockholm 172 000
Övrig försäljning: 1,76 miljoner
Lokalhyror: 1,72 miljoner
Övriga intäkter: 622 000