Conny kör allt från artister till snus under Latitud 57
När Brädholmen Event tog över Offshore Race Party 2009 och döpte om det till Latitud 57 kom det en man gående och frågade om de behövde någon hjälp. Det var fredag eftermiddag och plötsligt satt han i medarrangören Sofie Gunnarssons privata bil och körde. Sedan dess har Conny Holmström varit ansvarig för den officiella Latitud 57-taxin.
– Jag kör artister och arbetare, eller om något behöver hämtas eller lämnas, förklarar han. Jag har till exempel fått köra och köpa is, skruv, snus, cigaretter eller något på systemet som fattas.
Ett av de mer udda uppdragen var det året ett lokalt företag skulle ställa upp två badkar på scenen i reklamsyfte. Med vatten och is i.
– Sent på fredagskvällen skulle jag fixa rörkopplingar så att det inte rann ut vatten på scenen. Det löste sig, men så kom vi på att vi istället kunde använda cellofanplast. På avstånd ser det ju ut som något som flyter.
Vad gäller artistkörningar håller han de flesta anekdoter för sig själv. Den gången han fick köra Mustasch sångare Ralf Gyllenhammar efter att han försovit sig delar han däremot gärna med sig av.
– Jag stod och väntade i lobbyn men ingen lyckades få tag på honom. Med inte så många minuter kvar tills de skulle stå på scen kom han till slut springande nerför trapporna i sina träskor och hoppade in i bilen medan han bad om ursäkt.
Problemet var bara att Gotlandsfärjan hade kommit in då.
– Jag ropade på radion om de kunde hjälpa mig komma över vägen, men när jag kom nerför backen såg jag att jag kunde komma förbi om jag körde lite slalom. Jag blinkade och tutade och det gick kanske lite för fort, men vi hann. Han gick till sin loge i tio sekunder innan han gick upp på scen och körde igång. Mustasch har faktiskt lagt upp en video på Youtube från spelningen och där kan man se framdäcken när jag tvärnitar.
”Jag blinkade och tutade och det gick kanske lite för fort, men vi hann.”Conny Holmström
Oftast är det korta körningar det handlar om, men det kan ibland bli lite längre.
– Det händer att vi får köra till Kalmar, och 2022 fick vi faktiskt hämta The Ark i Töreboda, men då hyrde vi in en extra förare. Det kan vara svårt att vara utan en av oss under så lång tid.
Från och med fredag morgon får han nämligen hjälp av tre till. Det har gjort att Connys roll har utvecklats med åren.
– Den stora utmaningen är att få till ett flyt. Det är ju inte så att körningarna kommer sådär snyggt och prydligt en åt gången. Det kan vara två timmar utan någonting och sen blir det tio på en gång. Därför går all transport av småsaker och personer numera genom mig, men utan de andra tre hade det förstås inte gått.
Det gör också att det inte blir mycket sömn under helgen.
– Det kan komma lastbilar och turnébussar under hela dygnet, så det blir kanske max tre, fyra timmars ihållande sömn de här nätterna.
Men det är det värt för att kunna göra något för sin stad, säger han.
– Det är roligt att träffa människor och skithäftigt att vara med och arrangera något som mer eller mindre är Oskarshamns nationaldag.