Kalmarsundsrevyn bjöd på en riktigt redig revy
Kalmarsundsrevyn: ”Redig revy”
Scen: Kalmar teater.
När: 31 december 2019. Spelas främst på helgerna till och med den 22 februari.
Med: Anna och Martin Rydell, Martina Sundén, Mathias Sundén, Anna Bromée och Kalle Rydberg samt husbandet Rekyl som består av Niklas Brevestedt, kapellmästare och bas, Josef Appelqvist, klaviatur, Michael Petersson, gitarr och Roger Olsson, trummor.
Manus: Anna Rydell, Martin Rydell och Owe Martinsson.
Publik: Entusiastisk stämning i en fullsatt lokal.
Kalmarsundsrevyns grundare och producenter Anna och Martin Rydell firade på nyårsafton med glans tioårsjubileum för sin revy. Den fulltaliga publiken bjöds på en ”redig revy” i ordens verkliga betydelse, det vill säga suveränt välskriven och elegant presenterad underhållning. Skratten ljöd nästan oavbrutet i Kalmar teaters vackra salong. Ibland var det så många ordvitsar, att man nästan inte hann med i tempot. När årets svenska revyer kommer att skärskådas torde säkert nummer från denna skickliga nyårsrevy att prisas.
Anna och Martin Rydell drog som vanligt stort lass i de sceniska numren, både som manusförfattare och aktörer. Men som ofta förr hade de god assistans av syskonen Martina och Mathias Sundén, som fått revysmaken i modersmjölken. Båda har skön timing i repliker och kroppsspråk. Ska något bland mycket nämnas, är det Martina Sundéns suveränt roliga framtoning i en scen med språkundervisning.
De två nykomlingarna i artistgruppen, Anna Bromée och Kalle Rydberg, visade sig smälta väl in i gänget, vilket är förståeligt då de båda har utmärkt bakgrund för detta jobb, men på olika sätt.
Anna Bromée har erfarenhet från bland annat Vallarnas friluftsteater, Falkenbergsrevyn, tv-programmet Partaj och egna föreställningar. Kalle Rydberg, son till välkända Eva Rydberg, har erfarenhet från bland annat roller på Fredriksdalsteatern i Helsingborg, Intiman i Stockholm och tv- och filmproduktioner.
Att i detalj presentera varje nummer i denna innehållsrika nyårsrevy är inte görligt. I två akter förekom nämligen inte mindre än hela 23 fullmatade inslag. Givetvis erinrades man om året som gått med gliringar om Kalmar FF och lagets ”dans på slak lina”, liksom spelet kring skärmtaket på Kalmarrestaurangen Park Hermina, tidigare Byttan.
På riksplanet blev publiken bland annat erinrad om den så kallade januariöverenskommelsen i en oemotståndlig variant på julafton-tv:s Lady och Lufsen. Till och med USA:s president Donald Trump dök upp i en sketch med Kalmars styrande, där en bristande språkförbistring ställde till det hela.
En hel del som serverades från scenen var, som ofta i revyer, fräcka inslag, men de serverades med elegans och humor, i likhet med de många pikar mot samhällets så kallade stöttepelare och deras djupdykningar i skumma vatten. Manusgruppen med Rydellarna och Owe Martinsson har i denna revy varit extra framgångsrika.
Husbandet utgjorde en ovärderlig bakgrund med ett mästerligt musikaliskt stöd. Musikerna har i alla de senaste revyerna varit betydelsefulla medlemmar från sin givna plats på scenen. De har varit ett värdefullt stöd till aktörernas goda sångliga nummer. Dessutom var det en extra upplevelse att få höra stämkörsång.
Mycket är när detta skrives kvar på näthinnan. Framför allt måste erinras om den färgprakt, som dominerar denna nyårsrevy. Den ena kostymeringen överträffade den andra och kulminerade i finalen i en färgkaskad, som är jämförbar med det mest påkostade fyrverkeri.
Här saknas innehåll
Se alla bilder från revyn: