Stilfull företagsidé ska locka moderiktiga
Och Sneakify, som han driver tillsammans med sin svåger Rebin Emin, har fått en flygande start. Första året såldes cirka 700 par skor – tillräckligt för att skaffa kapital till produktutveckling för en ännu bättre produkt.
– Vi har nu utvecklat en sko som är enkel och snygg. Den vänder sig till alla – men framförallt kanske till en ung person som vill klä sig stilrent, säger Martin Palm.
Hur fick du idén?
– Jag ville hitta ett sätt att applicera min profession som fotograf på något fysiskt som jag själv säljer. Känslan att se sin produkt användas är ju alltid något man jobbar för, det är samma sak när jag levererar bilder – den känslan blir aldrig gammal och något man alltid jobbar för. Jag ville ta fram en produkt var estetiskt tilltalande, till ett vettigt pris.
Skon har Martin Palm utvecklat själv genom otaliga timmar framför datorn. Ett företag i Kina tillverkar och både lager och packning sköter Martin Palm själv från lokalerna i Flygstaden.
– På sikt vill vi skaffa ett större lager, men än så länge så kör vi här, berättar han.
Hur är det att jobba med tillverkare i Kina?
– Det går fint. Jag har inte varit där själv utan skött all kontakt via telefon och skype. Det gäller att hitta rätt. Vi har bra service från vår leverantör som även pratar väldigt bra engelska och är lättillgänglig. Produkten har blivit precis så bra som vi önskat.
Marknadsföringen sker via sociala medier och de säljande produktbilderna kan han själv producera efter flera år som reklamfotograf. Hittills i år har den nydesignade skon sålt i cirka 300 exemplar.
– Visionen är att så småningom kunna erbjuda fler färger. Än så länge säljer vi den i två varianter. Sedan är det klart att vi också vill ha fler modeller – men det är nästa steg, säger Martin Palm.
Försäljningen sker enbart via den egna sajten. Det är tufft att komma in i de stora butikerna.
– Det är väldigt svårt eftersom vi är så små, men vi har fått stor uppmärksamhet på bred front för produkten. Hittills har vi faktiskt inte hört ett negativt ord från kunder som handlat, säger Martin Palm.