Annons

Jeanette, 30, har sällan en vanlig dag på jobbet

Ingen dag är den andra lik på jobbet för Jeanette Qvistberg som hamnade på sin arbetsplats tack vare en snöig novembernatt för tio år sedan.
Ena dagen sorterar hon jord i någon grop, andra dagen kör hon följebil och en annan dag bokar hon besiktningar.
– Jag gör det som behöver göras för stunden, säger hon.
Efter jobbet är det oftast trädgården som gäller och där lägger hon många timmars jobb.
Oskarshamn • Publicerad 29 juni 2022
Jeanette Qvistberg har jobbat i tio år på företaget där hon hamnade mer eller mindre av en slump, och under den tiden har hon kört de flesta maskinerna.
Jeanette Qvistberg har jobbat i tio år på företaget där hon hamnade mer eller mindre av en slump, och under den tiden har hon kört de flesta maskinerna.Foto: Roger Carlsson

En vanlig dag på jobbet, vad är det? Det blir i alla fall svårt för Jeanette Qvistberg att beskriva en sådan för dagarna på Lyft och service i Oskarshamn skiljer sig som sagt åt rejält. Företaget arbetar med lyft och transporter, både nationellt och internationellt.

– Men i grund och botten är mitt arbetsområde att ha koll och kontroll över alla fordon på jobbet. Att de är godkända, följer serviceplanerna, har rätt däck och så vidare. Sedan är det medarbetarna. Att alla har rätt utbildning och kompetens. Det är tillträdeskort till höger och vänster och många mindre utbildningar som många inte tänker på som man måste ha. Jag kollar även på mindre jobb som kunder ringer in och beställer. Sedan ringer det mycket på jobbet så att planera in jobb och lösa akutjobb är en stor del av jobbet också, berättar hon.

Företaget gör jobb åt alla möjliga kunder i både Sverige och andra delar av Europa och Jeanette Qvistberg gillar kontakten med alla människor.
Företaget gör jobb åt alla möjliga kunder i både Sverige och andra delar av Europa och Jeanette Qvistberg gillar kontakten med alla människor.Foto: Roger Carlsson
Annons

En snöig natt var orsaken till att hon började på företaget för tio år sedan.

– Jag fick ett meddelande från Rikard Lundgren som äger firman om jag kunde komma in akut och köra snö en natt. En gemensam vän hade sagt att ”hör av dig till Nettan, hon vill nog köra”. Och det ville jag. Så jag körde snö den natten och även natten efter det. Och så fortsatte det. Så jag blev kvar. Det är tio år sedan i november i år.

I dag är de cirka 25 medarbetare på firman: Grävmaskinister, anläggare, kranbilschaufförer, krokbilschaufförer, lastmaskinsförare, trailerchaufförer, mekaniker, snickare, vägtransportledare, TMA-förare (TMA-bilar skyddar personal som arbetar ute på vägarna) och personal på kontoret som sköter planering och annat administrativt.

”Där och då var det fruktansvärt, men såhär i efterhand så var det väldigt roliga dagar”
Jeanette Qvistberg om ett starkt jobbminne

Är det någon särskild händelse på jobbet som du minns?

– Oj, den är ju väldigt svår att svara på. Men då skulle jag nog ändå välja en händelse för några år sedan. Då körde vi åt svenska försvaret. De skulle ha en vinterövning i Norrland tillsammans med Holland. Där skulle jag vara med under några dagar och sköta logistiken och köra en L180 hjullastare för att lossa lastbilarna som kom med övningsmaterial. Det var 60 lastbilar och det var det värsta snökaoset jag varit med om. Det strulade, bilar körde fast, allt snöade igen direkt så fort det var plogat och så skulle man göra sig förstådd bland svenskar och holländare. Där och då var det fruktansvärt, men såhär i efterhand så var det väldigt roliga dagar. Det är ett starkt minne jag kommer bära med mig.

Det var när det behövde röjas snö akut en novembernatt för tio år sedan som Jeanette Qvistberg blev uppringd. Och på den vägen är det. Sedan dess har det blivit många andra maskiner också.
Det var när det behövde röjas snö akut en novembernatt för tio år sedan som Jeanette Qvistberg blev uppringd. Och på den vägen är det. Sedan dess har det blivit många andra maskiner också.Foto: Roger Carlsson

När det gäller utbildning är det lite olika vad som krävs.

– Jag började här med att köra lastmaskin och efter det har jag nog kört allt utom kranbil och rotormaskinen, som är en teleskopslastare som är runtomsvängande. Men utbildningar till allt måste man ju ha. Många tror nog att det räcker med CE-kort och yrkeskompetensbevis för att köra lastbil och olika typer av maskiner. Men varje maskin har sin utbildning, och många gånger krävs det hundra- eller tusentals timmar för att bli godkänd efter man gjort en utbildning. Sen finns det underutbildningar på alla utbildningar. Har du till exempel krankort så räcker oftast inte det utan det behövs även utbildningar för att visa att du inte bara har kortet utan att du är uppdaterad. Därför är det många kurser och utbildningar som bara håller i kanske ett och ett halvt, tre eller fem år. Det är bra. Det händer relativt ofta att kunder vill se intyg och det är vi noga med att alla har.

I jobbet lär man sig ständigt nya saker, och det uppskattar Jeanette Qvistberg.
I jobbet lär man sig ständigt nya saker, och det uppskattar Jeanette Qvistberg.Foto: Roger Carlsson

Efter jobbet umgås Jeanette Qvistberg mycket med familjen. Trädgården får också ta tid.

– Jag lägger ofantligt många timmar i trädgården. Och jag har alltid något större projekt jag håller på med hemma. I år har jag till exempel byggt ett stort växthus och håller just nu på med en större köksträdgård. Sen är jag pedant också så allt tar tid.

Vad är det bästa med ditt jobb och finns det några nackdelar?

Annons

– Det bästa med jobbet måste nog ändå vara att man träffar så galet mycket människor. Vi kör ju allt möjligt och gör jobb åt alla möjliga från hela Europa så det är superkul. Sedan lär man sig ju alltid nya saker, hela tiden. Det går inte en dag utan att jag lär mig något nytt. En nackdel är nog att det kan bli väldigt stressigt ibland. Telefonen ringer konstant, samtidigt som någon har fått punka på E22 kanske en annan inte kommer in på ett arbetsområde för att en nyckel är borta. Men allt löser sig alltid.

Fakta

Jeanette Qvistberg

Ålder: 30 år.

Bor: Med familjen i Oskarshamn.

Gör: Arbetar på Lyft och service sedan tio år, både som maskinförare och administrativt.

Fritidsintressen: Trädgården.

Åsa BorefurSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons