Annons

”Tidöpartierna sänker nu tillsammans drivmedelspriserna”

Rikspolitik
Sedan ungefär två år tillbaka märkte vi nog alla hur drivmedelspriserna drog iväg på höjden. Även om man själv inte har bil har man nog ändå märkt av det på de skenande matpriserna sedan början av förra året.
Debatt • Publicerad 9 januari 2024
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Om vi ska bibehålla en blomstrande landsbygd krävs denna åtgärd, annars blir det för dyrt att leva på landsbygden.”
”Om vi ska bibehålla en blomstrande landsbygd krävs denna åtgärd, annars blir det för dyrt att leva på landsbygden.”Foto: Fredrik Sandberg / TT

Innan valet påstod partierna från vänsterkanten att denna prisökningen berodde på Putins olagliga anfallskrig av Ukraina. Dock är kriget endast en liten del av problemen som orsakat de höga priserna. De höga priserna beror allra mest på den sossepolitik som förts där man höjer inblandningen av biodrivmedel och samtidigt höjer skatten på drivmedel. Därför är det väldigt glädjande att Tidöpartierna sänkt skatten på drivmedel, men också nu till årsskiftet sänker reduktionsplikten - och därmed priset på drivmedel. Vi ungsvenskar tycker att det är är ett välkommet besked, allra mest för de på landsbygden.

Den nuvarande skatten på drivmedel är ohållbar och skadar främst vanligt folk och landsbygdsbor. Därför bör skatten för bensin och diesel sänkas ännu mer. Som för alla produkter så betalar vi moms på drivmedel, vilket i sig är inte konstigt.

Anton Liljegren Johansson, Ungsvenskarna
Anton Liljegren Johansson, UngsvenskarnaFoto: Privat
”Vi vill skapa förutsättningar så alla ska kunna åka till jobbet eller köra barnen till förskolan utan att man oroar sig för att inte kunna ha råd med nästa tankning.  Om vi ska bibehålla en blomstrande landsbygd krävs denna åtgärd, annars blir det för dyrt att leva på landsbygden.”
Anton Liljegren Johansson, kontaktperson Ungsvenskarna Kalmar län
Annons

Vad som är anmärkningsvärt är den ytterligare koldioxidskatt och energiskatt vi tvingas betala. Alltså betalar vi skatt på skatt, det är helt absurt när det utgör en sådan skillnad på priset. När man betalar 20 kr för en liter bensin utgör mer än 10 kr skatt enligt Ekonomifakta. Detta är självklart inte rimligt beskattat, det ska inte finnas någon vara som är så högt beskattad.

För att åtgärda detta problem vill vi i Ungsvenskarna och Sverigedemokraterna sänka energiskatten och koldioxidskatten för att det ska bli billigare att köra bil. Höga drivmedelspriser påverkar de som behöver köra mycket bil och det är oftast arbetarna på landet. Vi vill skapa förutsättningar så alla ska kunna åka till jobbet eller köra barnen till förskolan utan att man oroar sig för att inte kunna ha råd med nästa tankning.  Om vi ska bibehålla en blomstrande landsbygd krävs denna åtgärd, annars blir det för dyrt att leva på landsbygden.

Det finns även andra åtgärder som kommer att bistå en sänkning av priset på drivmedel. Nämligen sänkningen av reduktionsplikten till EU:s miniminivå. Vilket regeringen tillsammans med Sverigedemokraterna verkställer den 1 januari 2024. Till skillnad från miljöpartiet och socialdemokraterna så prioriterar vi landsbygden och vanliga människor som behöver sina bilar i vardagen. Därför står vi och kommer fortsätta att stå för att en levande landsbygd ger oss ett levande Sverige.

Varken staten eller politiker ska begränsa något av våra transportmedel med hjälp av skattehöjningar eller annat som påverkar priset. Det ska inte ligga i statens intresse att bestämma om folk ska ha råd med en sådan viktig sak som drivmedel. Man ska kunna välja transportmedel fritt utan att missgynnas ekonomiskt. Den som har möjligheten att välja ska naturligtvis själv kunna besluta ifall de ska köra bil eller åka buss, men det finns de som inte kan åka kollektivtrafik. Den delen av befolkningen ska inte straffas för att de måste åka till jobbet.

Allt som allt så tycker vi att det är givet med en sänkning reduktionsplikten och ta bort de onödiga symbolskatterna som endast gör livet svårare för de som verkligen behöver bilen. Nu ser Sverigedemokraterna till att denna förändring sker, vilket vi ungsvenskar ser väldigt glatt på. Det är dags att få ett Sverige där hela landet har möjlighet att leva.

Anton Liljegren Johansson, kontaktperson Ungsvenskarna Kalmar län

Cassandra Edelsvärd, vice kontaktperson Ungsvenskarna Kalmar län

Mathis Reinholz, ledamot, arbetsgruppen Ungsvenskarna Kalmar län

Alexander Esping, ledamot, arbetsgruppen Ungsvenskarna Kalmar län

Annons
Annons
Annons
Annons