Biljetter till flyttad sommarfars betalas inte tillbaka
Sommarens fars ”Pappor på prov” skulle haft premiär på Krusenstiernska teatern i Kalmar den 25 juni. Men i fredags kom beskedet om att hela produktionen flyttas till nästa sommar. Samma föreställning med samma skådespelare, bland andra Thomas Petersson, Sussie Eriksson, Ola Forssmed och Martin Rydell, får premiär den 1 juli.
Sommarfarserna på Krusenstiernska teatern brukar ses av närmare 30 000 personer varje år och i fredags inleddes arbetet för nöjesproduktionsbolaget 2Entertain att meddela biljettköparna om flytten.
Alla biljetter flyttas över med samma platser till nästa sommar och det går i nuläget inte att återlösa sina biljetter och få pengarna tillbaka, meddelar Bosse Andersson på 2Entertain. Bolaget ansvarar också för evenemang som Vallarnas sommarteater, musikalen ”Så som i himmelen” och GES konsertshow ”Stanna världen en stund”.
Enligt Konsumentverket har konsumenter rätt till återbetalning vid inställda resor enligt paketreselagen och de fyra passagerarrättighetsförordningarna från EU. Men för inställda evenemang som konserter och teater finns inga motsvarande tvingande regler än. På måndagen gick Konsumentverket dock, via ett pressmeddelande, ut med ett ställningstagande som ska ses som vägledande. När resor och evenemang ställs in i spåren av coronapandemin har konsumenterna rätt att få pengarna tillbaka.
Rättighet som konsument vid inställt evenemang
Om en konsert, en föreställning, ett idrottsevenemang, ett motionslopp eller annat ställs in har du rätt att få tillbaka pengarna för själva evenemanget. Det gäller oavsett anledningen till att arrangören ställer in, även om arrangören hänvisar till så kallat force majeure.
Arrangören ska återbetala dig för biljetten eftersom du inte får vad du har betalat för. För att få tillbaka dina pengar ska du vända dig till arrangören med ditt återbetalningskrav.
Detta är dock inte rättsligt prövat än med koppling till coronaviruset, så om arrangören nekar dig återbetalning kan du gå vidare med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning.
Källa: Konsumentverket.
Men Bosse Andersson ser inte sommarfarsen i Kalmar som inställd.
– Vi har under våren fått flytta ungefär 100 000 biljetter till olika evenemang. När det gäller sommarteatern i Kalmar har vi lyckats flytta en hel produktion ett år fram i tiden, vilket vi är väldigt glada för. Alla som har köpt biljett får se den produktion de vill se och vi hoppas på förståelse för situationen, säger Bosse Andersson.
Har ni fått många klagomål på att det inte går att få pengarna tillbaka?
– Faktiskt inte. Några har blivit besvikna och sagt att de tänker ta det vidare men det är ett fåtal. De flesta verkar tänka att de vill gå nästa år. Men än så länge är detta med coronaviruset inte rättsligt prövat så vi vet inte hur reglerna kring det kommer att bli. I nuläget hoppas vi att våra biljettköpare blir glada för att vi kan erbjuda exakt samma sak nästa år. Vi vädjar om förståelse, och om man vill flytta sin biljett till ett annat datum än det ursprungliga är det bara att kontakta oss, säger Bosse Andersson.