Filip, 22, stortrivs: ”Fler borde söka, det behövs alltid personal”
Fyra år har gått sedan han började som renhållningschaufför hos Kretslopp Sydost i Oskarshamn där han tillsammans med tre andra kollegor – alla mellan 21 och 27 år – ansvarar för tömningen av soptunnorna i kommunen. Det var när han gick fordons- och transportprogrammet på Oscarsgymnasiet och skulle göra praktik som han fick upp ögonen för arbetsplatsen.
– Det var vägen in, säger Filip Fanta som hade hunnit testa några andra arbetsplatser genom praktiken innan dess, men det var här han kände att det var helt rätt.
– Det är skönt att vara på ett jobb där man trivs.
Arbetsdagen börjar vid halv sju på morgonen men oftast kommer han lite tidigare för att hinna dricka kaffe och prata med kollegorna innan det bär av ut på vägarna runt om i kommunen. Kör man tätortsrundor blir det ungefär fem mil per dag, är det utanför tätort kommer man upp i 20 mil. De turas om att köra och att hoppa ut och hantera tunnorna.
– Man får mycket motion på köpet, och styrketräning, konstaterar Filip Fanta och nämner att en soptunna som ska tömmas oftast väger runt 50 kilo men att en del kan väga bra mycket mer.
Eftersom det är mellan 500 och 600 tunnor som de tömmer på en dag är det viktigt att hushållen placerar dem på rätt sätt för att underlätta för renhållningsarbetarna så att de slipper det tunga arbetet med att dra dem rätt för att de ska kunna tömmas. Man måste se till att det är fritt runt hämtplatsen och att inga krukor eller buskar står i vägen, eller att nedhängande grenar från träd är i vägen för sopbilen.
”Det är skönt att vara på ett jobb där man trivs”Filip Fanta, renhållningschaufför
Men det finns också en del annat som ställer till det för personalen. En del slänger lös jord och sand som dammar upp i ögonen vid tömningen. Jord och sand ska inte slängas i tunnan alls, och i övrigt ska det som slängs vara i en påse. Man ska inte heller knyta påsen i locket för att signalera att man vill ha fler påsar, det ställer till det maskinellt vid tömningen. Istället ska den knytas i handtaget som man drar tunnan i. Sist men inte minst ska handtaget vara ut mot gatan.
– Men det är väldigt många som inte ställer rätt.
Vid tömningen ser Filip Fanta och hans kollegor vad det är som har slängts i tunnan, och tyvärr ser han att det är mycket av innehållet som aldrig borde ha hamnat i tunnan utan skulle ha återvunnits istället. Hans uppfattning är att minst hälften av det slängda skulle kunna återvinnas, och han tycker att det är synd att inte fler sorterar sitt avfall.
Via datorskärmen i sopbilen vet de den exakta körrundan och vilka hushåll som ska besökas.
– Varje dag när man kommer vet man precis vad man ska göra, mycket är datoriserat och man behöver inte stressa alls.
Alla sopbilsförarna är män.
– Det är inte många tjejer vi har haft här, det vore kul att få fler hit, säger Filip Fanta som verkligen rekommenderar arbetet överhuvudtaget.
– Fler borde söka, det behövs alltid personal.
Vad är det bästa med ditt jobb och finns det några nackdelar?
– Det bästa är att man inte behöver stressa, och kollegorna är de bästa man kan hitta. Några nackdelar kan jag inte komma på.
Filip Fanta
Ålder: 22.
Yrke: Renhållningschaufför.
År på jobbet: Fyra.
Utbildning: Fordons- och transportprogrammet på Oscarsgymnasiet.
Fritidsintressen: Tycker om att laga mat, kolla på film, spela tv-spel och gå ut med hunden.