Annons

Pressad Sandström tar på sig skulden

Kambuakunder som inte fått pengar sätter hårt tryck på Stefan Sandström.
I ett långt mejl tar nu Sandström på sig skulden.
Han kommer med nya förklaringar till betalningsproblemen, ber om mer tid – och vädjar till kunder att ”inte göra något dumt”.
Kalmar • Publicerad 13 februari 2020 • Uppdaterad 14 februari 2020
I ett långt personligt brev till kunderna ber Kambuas vd Stefan Sandström om ursäkt och tar själv på sig skulden för betalningsproblemen.
I ett långt personligt brev till kunderna ber Kambuas vd Stefan Sandström om ursäkt och tar själv på sig skulden för betalningsproblemen.Foto: SUVAD MRKONJIC

Barometern-OT har i en rad artiklar skildrat hockeylaget Kalmar HC:s storsponsor Kambua International.

I januari kunde vi avslöja att kunder till bolaget inte har fått ut sina pengar under ett helt år. I ett 80-tal mejl till kunder kom olika förklaringar till varför kunderna inte fått sina utbetalningar.

Annons

Efter Barometerns publicering har Stefan Sandström skrivit ett långt personligt brev till kunderna. Där ber han om ursäkt flera gånger och tar själv på sig skulden för problemen.

”Först och främst tar jag på mig en stor del av det inträffade med att det gjorts en rad felaktiga beslut utan att ta hjälp av bättre lämpade och fått experthjälp i dessa frågor. Jag har inte varit tillräckligt aktsam och noggrann i hanteringen av en del frågor och beslut som rört Kambuas och placerarnas kapital.”

Han har också en vädjan till kunderna.

”Jag ber er att inte göra något dumt detta utan låta oss i företaget få tid att lösa den uppkomna situationen i lugn och ro i stället för att ägna alla dygnets vakna timmar åt att sitta i telefon eller svara på mail.”

I ett tidigare mejl har det talats om att anställa en verksamhetschef eller så kallad COO. Nu lovar Sandström återigen att ta ett steg tillbaka och ta in kompetent hjälp.

”Jag kommer att ha en mer tillbakadragen position i företaget och ta in kompetent personal som kan jobba med många frågor som jag idag haft på mina egna axlar, vilket känns bra.”

I mejlet finns inget besked om när kunderna kan få sina pengar. I stället uppger Sandström nu att en stor del av kundernas pengar är låsta på Kambuas spelkonto.

”På detta konto kan vi endast göra 2 utbetalningar varje år, dvs överskott som kan användas till bla utbetalningar.”

I övrigt är det samma förklaringar som tidigare. En ”ny Paymaster” som inte fungerat, bankernas KYC-processer som dragit ut på tiden. Men Sandström försäkrar ändå att kundernas pengar är i tryggt förvar.

”Viktigast av allt är att veta att alla placeringar är tryggade för alla kunder, det får ni inte glömma mitt i allt detta som händer runt oss”, skriver Stefan Sandström.

Annons

Barometern-OT har försökt nå Stefan Sandström för en kommentar under onsdagen och torsdagen. Hittills har vi inte fått svar.

Bakgrund

Granskningen av Kambua

Kambua presenterades 2017 som den nya huvudsponsorn för hockeylaget Kalmar HC.

Barometern-OT:s granskning av företaget startade i september 2017. Vi har bland annat kunnat avslöja lögner, bokföringsbrott och miljonbelopp i skatteskulder.

Svenska och internationella experter dömde ut Kambuas påstådda affär som omöjlig. ”Kambuas verksamhet uppvisar alla klassiska tecken på ett Ponzi-bedrägeri”, säger bedrägeriforskaren Ville Rantala.

Även Skatteverket sågade Kambuas affär. ”Fiktiva vinster har finansierats av inbetalningar från nya kunder”, skrev Skatteverkets utredare i ett beslut om upptaxering av Stefan Sandström.

I januari 2020 kunde Barometern-OT avslöja att kunder till bolaget inte har fått ut sina pengar under ett helt år. I ett 80-tal mejl till kunder kom olika förklaringar till varför kunderna inte fått sina utbetalningar.

Rasmus JeppssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons