2 000 underskrifter för Porten överlämnade
Initiativtagaren Simon Simonsson kom till stadshuset tillsammans med Linda Petersson, Telin Rekrytering och konsult, som också engagerat sig i det sociala företaget Portens öde.
Som Barometern berättat tidigare har Porten sagt upp hyresavtalet med kommunen då restaurangägaren Ulla Larsson menar att det omöjliggör en affärsverksamhet. Företaget läggs också ner. Samtidigt har Porten många stamgäster som gillar idén med socialt företagande, det vill säga att människor långt från arbetsmarknaden får en praktikplats som ett första steg att komma ut på arbetsmarknaden. Att kultur- och fritidsförvaltningen enligt avtalet har första tjing på lokalen, och då särskilt soppteatern, är ett av problemen ur restaurangens synvinkel, men Marianne Dahlberg, kultur- och fritidsnämndens ordförande, menar att kultur och teater måste gå först i ett teaterhus.
– Det är ingen tvekan om att vi uppskattar Ullas arbete med Porten. Men att stötta sociala företag är inte min uppgift, säger Marianne Dahlberg, som framhåller att hennes och förvaltningens ambition hela tiden har varit att hitta lösningar på problem som uppstått för restaurangen, men att det aldrig varit tal om att skriva om avtalet.
Johan Persson menar att kommunen på sätt och vis har stöttat Porten då restaurangen flyttade in i nyrenoverade lokaler, en renovering om 2,5 miljoner kronor, utan att hyran höjdes. Och om Kalmar blir av med ett välfungerande socialt företag, så finns många möjligheter kvar för den som behöver stöttning på arbetsmarknaden, menar han.
– Vi driver jättemycket verksamhet, vi har 450 personer om året hos oss, säger han.
Namnlistan kommer nu att stämplas in och komma upp som en informationspunkt på kultur- och fritidsnämndens sammanträde.
– Det kommer inte bli ett politiskt ärende för nämnden. Tjänstemännen sköter de här sakerna på delegation, säger Marianne Dahlberg.
Simon Simonsson och Linda Petersson hoppas ändå att kommunen ska närma sig Portens önskemål för att restaurangen ska kunna leva vidare i den form den har i dag.
– Jag hoppas att ni står upp för det ni säger att ni uppskattar verksamheten. Bästa sättet att visa det är med handling, säger Simon Simonsson.